صوت شنیده نشده محمدرضا پهلوی و دکتر مصدق در یک مستند

صوت شنیده نشده محمدرضا پهلوی و دکتر مصدق در یک مستند
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، حسام اسلامی کارگردان مستند غرامت که به موضوع جدال تاریخی ایران با کمپانی‌های عظیم نفتی بر سر منابع نفت ایران می‌پردازد، از آماده شدن نسخه نهایی آن در روزهای آینده خبر داد.

وی اهمیت بررسی مالکیت صنعت نفت را به علت تأثیر گذاری بالای آن در معادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صد سال اخیر بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: با بررسی مهمترین مسائل در حوزه‌های مختلف در می‌یابیم که در همگی آنها رد پایی از نفت دیده می‌شود و به نوعی مالکیت و درآمد نفتی نقشی در آن تحولات داشته است.

 

اسلامی بازه تاریخی مورد بررسی در این مستند را از سال‌های پایانی دهه 20 شمسی تا اواسط دهه 70 دانست و گفت: در این مستند با بررسی فراز و نشیب‌هایی که در روابط ایران با شرکت‌های نفتی خارجی صورت گرفته، تلاش کردیم علل آن را مورد کنکاش قرار دهیم و مشاهده می‌کنیم گاهی به‌واسطه تصمیم‌های احساسی کشور متحمل ضررهای هنگفتی شده است.

 

این کارگردان تمایز مجموعه مستند غرامت با سایر کارهایی که در این حوزه انجام شده است را روایت از زاویه نگاه تاریخ سازان و نه تاریخ نویسان مطرح کرد و افزود: در مستند غرامت تلاش شده است تا با بررسی آرشیوهای موجود و دسترسی به صداهای ضبط شده از افراد مؤثر در رابطه نفتی ایران با کمپانی‌های غربی روایتی عینی از این جدال تاریخی داشته باشیم.

 

وی اظهار داشت: در مستند غرامت از اصوات به جا مانده از محمد رضا پهلوی، دکتر مصدق، علی امینی، حسین مکی و ... استفاده شده است و از افرادی که در حال حاضر در قید حیات هستند از جمله ابوالحسن بنی صدر، انور خامه‌ای، علی اکبر معین فر و ... مصاحبه‌های تصویری ضبط شده است.

 

گفتنی است مستند «غرامت» به کارگردانی حسام اسلامی و تهیه کنندگی حسین افشار از محصولات خانه مستند انقلاب اسلامی است که در 4 قسمت تهیه شده و قرار است در آستانه سالگرد ملی شدن صنعت نفت از شبکه‌های سیما به نمایش در آید.