تجلیل هنرمندان از از آقای نادر

تجلیل هنرمندان از از آقای نادر
حجت‌الاسلام قائم مقامي در ششمين محفل اوج هنر که به پاسداشت نادر طالب‌زاده اختصاص دارد گفت: طالب‌زاده روشنفکري انقلابي از ذات دين است.

ششمين محفل اوج هنر به پاسداشت نادر طالب زاده با عنوان «آقاي نادر» اختصاص داشت که لحظاتي پيش به پايان رسيد. اين محفل عصر امروز (4 دي ماه) در نخلستان مرکز فرهنگي رسانه اي اوج برگزار شد. 

 

* قائم مقامي: طالب‌زاده روشنفکري انقلابي از ذات دين است

حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد قائم مقامي در ابتداي جلسه سخنان خود را با درود به شهدا که يادگاران انقلاب هستند آغاز کرد و گفت: من اين نکته را بگويم، سخن گفتن درباره افرادي که به دوستي خداوند مي‌رسند خوب نيست. از سوي ديگر دوستان خدا بايد رياضت بکشند و علي‌رغم ميلشان بايد سخن گفت و سر شخص را خداوند فاش مي‌کند . مدت‌هاست آقاي طالب‌زاده را اينگونه مي‌شناسم، او فردي است که از انقلاب درک عميق و روشنفکرانه از اين حقيقت (انقلاب) دارد؛ روشنفکري از ذات دين است .

وي ادامه داد: قبل از انقلاب با هنر رابطه داشتم اما رابطه را قطع کردم. ولي دوباره سعي کردم به هنر و مدرنيته نگاه کنم. آقاي طالب زاده در اين بازگشت موثر بود و از منظر حقيقت ولايت هنر را مي‌بينند. من به طور حاشيه‌اي به هنر بازگشتم.

 

* برجي: نادر طالب‌زاده مورد وثوق شهيد آويني بود

رضا برجي در بخش ديگر مراسم گفت: سخن گفتن اينجا سخت است، من سالهاست شاگرد نادر طالب‌زاده هستم و خدا را شکر؛ اما اين بزرگداشت خيلي دير برگزار شد؛ وقتي نادر در سارايوو مي‌دويد يا در گراجده که تنها گروه در سارايوو بود . تمام آثارش را خودش فيلمبرداري مي‌کرد، به جز کاري که من فيلمبردار بودم .

وي افزود: نادر در مستند پايه گذار بود. بعد از شهيد آويني سينماي مستند يتيم شد؛ چند سال هم نادر کار را کنار گذاشت، اما دوباره شروع کرد .

به گفته برجي، مرتضي آويني مشورت‌ها را به نادر طالب زاده ارجاع مي‌داد و ما کمتر اين اتفاقات را شاهد بوديم، نادر شيوه خاصي در مستند دارد و مخاطب را درگير مي‌کند؛ويژگي نادر اشراف به تکنيک فيلمسازي است، در سينماي مستند اين نوع نگاه را نداريم، و آويني او را به عنوان مستندساز قبول داشت.

برجي تاکيد کرد: نادر طالب زاده مورد وثوق آويني بود، نادر سوار بر مستند است و سوژه را عريان به مخاطب نشان مي‌دهد؛ شاگردهاي نادر تلويريون المنار را تاسيس کردند و او هر جا که باشد منشا خير است.

 

* دهباشي: کمتر استادي را ديدم که شاگردانش موفق باشند

حسين دهباشي در بخش ديگري از مراسم درباره تعاريفي که از طالب‌زاده ارايه مي‌شود گفت: من راجع به آنچه همه مي شناسيم قصد تعريف ندارم، چه رزمنده، چه از غرب برگشته؛ وجهي که ايشان را نادر مي‌کند به عنوان انسان، تواضع، خشوع، سخاوتمند در ارايه امکانات به جوانان و استفاده از نام ايشان براي برنامه سازي و... نکات ارزنده‌اي است . کمتر استادي ديدم که شاگردانش موفق باشند، ذوق کند و ديده شوند. اسوه انسان بودن مهمترين وجه اوست.

 

* نوباوه: مهمترين عنصر در هنر تعهد است

بيژن نوباوه در ادامه اين مراسم طي سخناني ابراز داشت: خداوند به نادر طالب‌زاده لطف کرده و مناعت طبع به او داده است؛ در هنر مهمترين عنصر تعهد است، جمع ما کساني هستند که از طريق هنر روح تعهد را انتقال دهد. زبان آويني و نادر زبان خداست. وي اب تاکيد بر اينکه در جامعه هنري دستمان خالي است، متذکر شد: مخالفت عام با تفکر اسلامي در جامعه هنري ديده مي‌شود، اما ماندگاري هنر بسيار مهم است.

اين گزارش اضافه مي‌کند، در بخش ديگر مراسم بزرگداشت نادر طالب زاده مستندي درباره زندگي او پخش شد.

 

* ده نمکي: طالب‌زاده به مفهوم واقعي آتش به اختيار است

مسعود ده نمکي در بخش ديگر اين نکوداشت گفت: نسل جديد اگر دير اين افراد را بيابند ضرر کرده‌اند. اين هنرمندان اخراجي‌هاي حضرات هستند و حياط خلوت اين آقايان را به هم زدند. نسلي که خط را مي‌شکستند از را روي شهدا رد نمي‌شدند اما در فرهنگ و هنر پاهاي خود را روي افراد خط شکن انقلاب مي‌گذارند، بايد از تجربيات آنها استفاده کنيم. نادر به مفهوم واقعي آتش به اختيار است؛ ايشان صاحب بصيرت، تکنيک است. چرا آثار آويني ماندگارتر از افراد با تکنيک است چون خودش را ساخته بود .

 

* ميرشکاک: حاج نادر خودساخته است در حوزه کاري رقيب ندارد رفيق دارد

يوسفعلي ميرشکاک در اين برنامه ابراز داشت: حاج نادر خودساخته است در حوزه کاري رقيب ندارد رفيق دارد. طالب‌زاده از ابتدا کار بلد بود. فيلم داستاني در جمهوري اسلامي نمي توان ساخت چون مميزي هست . 

در بخش ديگر با حضور مهمانان کنفرانس افق نو درباره نادر طالب زاده کليپي به نمايش درآمد.

 

* نادر طالب‌زاده: مرهون مرحوم والدينم هستم/ انقلاب همچنان پر قدرت است

نادر طالب‌زاده در بخش ديگر مراسم با تشويق حضار به روي سن آمد و محبت هنرجويان و مدعوين را پاسخ گفت و تاکيد کرد: برايم سخت بود برخي از صحبت‌ها را بشنوم، اين جشن انقلاب است و تحولي در جهان شکل گرفت و من هم در اين ميدان بودم . من مرهون مرحوم والدينم هستم.

اين فيلمساز تصريح کرد: انقلاب همچنان پر قدرت است،به عنوان نمونه اربعين مانور خداوندي است و اعلام اخير ترامپ درباره بيت المقدس اين قدرت را بيشتر نشان مي‌دهد.

وي ادامه داد: پاير نويسنده کتب مختلف که چندي پيش از دنيا رفت. دوسال پيش در کنفرانس هولوکاست حضور داشت و به طور مشکوک از دنيا رفت؛ او ده کتاب مشهور نوشت که ترجمه شده و اعتقاد دارم مسلمان از دنيا رفته است.

وي خاطر نشان کرد: خوشحالم در اين محفل در مقاطع مختلف فرصت داشتم افراد مختلف انقلاب را قاب بگيرم و جهاد اينها بايد ديده مي‌شد؛ افرادي را بايد معرفي مي‌کرديم چون انقلاب نياز به تلاش دارد. من ديده بودم مرتضي چگونه به ميرشکاک نگاه مي‌کند اما او عقيده دارد آزادانه هرچه مي‌خواهد را بگويد مانند رها کردن ببر در ميان انسان‌ها، تلويزيون بايد فرصت گفت‌وگوي آزاد را بيش از اين فراهم کند.

وي ادامه داد: من توفيق داشتم در برنامه‌هاي مختلف افراد انقلابي را نشان دهم، اين محفل براي من نيست؛ ما تنها نيستيم خارجي‌ها بايد بيايند و بشنويم، دوران تحول را ببينيم، اما آنها براي ما نقشه مي‌کشند و بايد هوشيار باشيم .

طالب‌زاده گفت: تحول انقلاب يک عرصه‌اي را نشان داد که خارجي‌ها هم آن را درک مي‌کنند.

پايان بخش ششمين اوج هنر، با کيک تولدي که هنرجويان از جمله شمقدري، دهباشي براي سالروز تولد نادر طالب زاده تدارک ديدند، به اتمام رسيد و پس از خاموش کردن شمع‌ها از نادر طالب‌زاده تقدير شد .

در اين مراسم چهره‌هايي چون حجت الاسلام پژمانفر، حجت الاسلام قائم مقامي، گلعلي بابايي، رضا برجي، محسن مومني شريف، رضا شکاري، عليرضا قزوه، حميد داود آبادي، گلعلي بابايي، مسعود ده نمکي،رائفي پور و شجاعي طباطبايي و... حضور دارند.

1 نظر برای این مطلب ارسال شده است.

فاطمه

شنبه 24 اسفند 1398

دم آقای نادر و رفیقاش گرم...