تصاویری جنجالی و دیده نشده از زندگی هویدا روی آنتن سیما

تصاویری جنجالی و دیده نشده از زندگی هویدا روی آنتن سیما
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مستند هويدا که به بررسي زندگی، زمانه و مرگ امیر عباس هویدا، باسابقه‌ترین نخست وزیر حكومت پهلوی می‌پردازد، مراحل تدوین خود را سپری می‌کند و تا یک ماه آینده برای پخش آماده می‌شود.

مصطفی شوقی محقق و کارگردان این مستند با بیان اهمیت شناخت امیرعباس هویدا در تحلیل صحیح اقدامات رژیم پهلوی در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی گفت: هویدا شخصیت خاص و مهمی در تاريخ تحولات حكومت پهلوي است. از اين رو شناخت هویدا و فعالیت‌های او می‌تواند تصویر تقريبا روشني از وضعیت کشور در دهه‌های 40  و 50 ارائه دهد.

 

وی ادامه داد: هویدا در گروه نخبگان غرب‌گراي کانون مترقی ایران رشد کرده بود. محفل كانون مترقي كه بعدها در حزب ايران نوين متجلي شد در واقع محلي براي تزریق نسل نوین سیاستمداران ایران به حکومت و جایگزینی آنها با الیگارشی سنتي و ريشه دار در عصر قاجار تبدیل شده بود.

 

این کارگردان مستند در ادامه به فرآیند ساخت این اثر تاریخی پرداخت و گفت: براي رسيدن به هويدا، تحقيقات وسيعي صورت گرفت. در اين راه با برخي افراد كه در دوران نخست وزيري هويدا صاحب مناصبي بودند گفت و گو كرديم و همچنين اسناد، روزنامه‌ها و كتاب‌هاي خاطرات و همچنين اشخاص مختلفي كه در آن دوران زندگي مي‌كردند و صاحب روايتي هستند را به عنوان پايه كار قرار داديم. دو سوال ابتدايي و البته مهم براي ما در این مستند مهم بود؛ اول اينكه هویدا که بود؟ و دیگر اینکه او چه کرد؟ 

 

شوقی ادامه داد: بخش با اهمیتی از مستند با استفاده از فیلم‌های آرشیوی منحصر به فردی تولید شده است که برخي از آنها تاکنون منتشر نشده؛ و با تصاوير رايج منتشر شده از دوران انقلاب كمي متفاوت است. ذكر اين نكته ضروري است كه برخي از اين فيلم‌ها به خودي خود يك سند مهم تاريخي و با ارزش است كه براي نخستين بار بعد از پيروزي انقلاب پخش خواهند شد.

 

وی توجه به روایت‌های تاریخی مغفول را از دیگر ویژگی‌های مستند هويدا ذکر کرد و گفت: بخشی از مستند به روایت‌های مغفولی می پردازد که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و وجود این روایت‌ها می‌تواند افق جدیدی را در تحلیل عصر پهلوی باز کند.

 

شوقی در پایان گفت: يكي از مهمترين بخش‌هاي اين مستند، در واقع زنداني شدن هويدا به دستور شاه و  دادگاهي شدن او پس از پيروزي انقلاب است. در اين بخش روايت‌هاي ناگفته¬ي ويژه‌اي  وجود دارد كه يكي از آن‌ها را مي توان سوپرايز ناميد. تلاش شده در اين بخش به صورت مستند آن طور كه هست، روايتي از روزهاي پرشور ابتداي انقلاب مورد بررسي و تحليل قرار گيرد.  

 

وی در پایان ضمن اشاره به روایت‌های تحرف شده از این دوره تاریخی و ضرورت پاسخگویی به سوالات نسل جوان، تصریح کرد: اميدوارم اين مستند به بخشی از سؤالات نسل جوان كه اين روزها بر اساس تحريف تاريخ توسط معاندان ايران مورد هدف قرارگرفته‌اند، پاسخ بدهد.

 

گفتنی است مستند چهار قسمتی «هويدا»، به تهیه کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی مصطفی شوقی، از تازه‌ترین محصولات خانه مستند انقلاب اسلامی است که مراحل پایانی تولید خود را پشت سر می‌گذارد و ظرف یک ماه آینده آماده پخش خواهد بود.