جشن تقدیر از منتخبین سینمای فجر انقلاب

جشن تقدیر از منتخبین سینمای فجر انقلاب
جوایز «ققنوس» و «آینه» اهدا شدند جشن تقدیر از برگزیدگان سینمای فجر انقلاب دیشب ۳۰ بهمن در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. مراسم اولین جشن مجمع منتقدان و نویسندگان سینمای انقلاب به صورت مشترک با پنجمین جایزه سینمایی ققنوس برگزار شد.

شب گذشته جمعه ۳۰ بهمن ماه مراسم تقدیر از برگزیدگان سینمای فجر انقلاب در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد و جوایز سینمایی «آینه» و «ققنوس» اهدا شدند.

در این مراسم بر اساس نظر سنجی مجمع نویسندگان و منقدان سینمای انقلاب که در بین ۵۰ نفر از منتقدین رسانه‌های جبهه انقلاب برگزار شده است تندیس آینه بهترین انیمیشن به محمد امین همدانی برای فیلم فهرست مقدس تعلق گرفت.

همچنین تندیس آینه بهترین فیلم نیز به بادیگارد، ساخته‌ ابراهیم حاتمی‌کیا به احسان محمد حسنی تهیه کننده این فیلم اهدا شد این فیلم با کسب ۱۲۰ امتیازموفق به دریافت تندیس آینه بهترین فیلم شد.

در ادامه تندیس آینه دومین فیلم منتخب مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب به فیلم ایستاده در غبار به کارگردانی محمد حسین مهدویان با کسب ۹۰.۵ امتیاز تعلق گرفت که با توجه به عدم حضور او در سالن به علت سفر این تندیس به هادی حجازی فر بازیگر نقش احمد متوسلیان اهدا شد که نامه ای از طرف محمد حسین مهدویان برای حضار قرائت نمود که در آن به تجلیل از حبیب الله والی نژاد اشاره شده بود و اینکه مهدویان تمام فیلم های خود را مدیون او می داند و به همین دلیل فیلم هایش را به او تقدیم می کند.

در این مراسم همچنین از حبیب الله والی نژاد به پاس یک عمر فعالیت هنری در حوزه دفاع مقدس، مستند و سایر فعالیت های سینمایی تجلیل شد.

اهدای جایزه ققنوس و آینه به ابراهیم حاتمی کیا و فیلم بادیگارد او را روی صحنه و پشت تریبون آورد. ابراهیم حاتمی کیا در بخشی از صحبتهایش گفت: «دیدم آقای افخمی در جمع بود، دلم نیامد این جمله را نگویم، البته اینجا می‌توانم این را بگویم که یک اتفاقی در سینما در حال رخ دادن است که در برنامه آقای افخمی هم هست؛ اینکه یک دعوایی بود در اول انقلاب که ظرف مهمه یا مظروف؟ فرم مهم است یا محتوا؟ همین حوزه نقطه‌ای بود که می‌خواست اینها را به هم وصل کند، خیلی هم بابتش زحمت کشید. حاتمی‌کیا افزود: الآن احساس می‌کنم، دقیقاً یعنی دهه اخیر، سینما دارد بت می‌شود؛ یعنی رسماً یک گوساله سامری تعریف می‌شود، این‌قدر اهمیت پیدا می‌کند که دیگر در آن چه‌چیزی هست و چه‌چیزی می‌خواهیم بگوییم از یاد می‌رود...»

در بخش بعدی جایزه ققنوس به برگزیدگان اهدا شد. فیلم های سیانور، بادیگارد، ایستاده در غبار، جشن تولد، دلبری و انیمیشن فهرست مقدس در این بخش برگزیده شدند.