جعفر دهقان: به تنهایی برای سینمای دفاع مقدس چه کنم؟

جعفر دهقان: به تنهایی برای سینمای دفاع مقدس چه کنم؟
گفتگو با جعفر دهقان پیرامون موشن گرافیک خونین شهر

جعفر دهقان درباره سینمای دفاع مقدس در دوران کنونی می‌گوید، با اتمام جنگ، سینمای دفاع مقدس تعطیل شد و بچه‌های سینمای دفاع مقدس نیز به دست فراموشی سپرده شده‌اند. تنها با برگزاری جشنواره‌های دفاع مقدس فیلم‌های قدیمی را مجددا به نمایش می‌گذاریم.

 

همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر خانه طراحان انقلاب اسلامی اقدام به تولید موشن گرافیک «خونین شهر» کرده است.

 

به همین مناسبت جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون درباره خاطرات خود از زمان آزادسازی خرمشهر به ایسنا گفت: در ایام دفاع مقدس تولید بسیاری از کارهای سینمایی با سختی‌هایی روبه‌رو بود؛ چرا که چیزی به نام شهرک دفاع مقدس وجود نداشت و برای مثال ما برای ساخت فیلم «بلمی به سوی ساحل» هفت یا هشت شهر جنوبی را زیر پا گذاشتیم تا این فیلم ساخته شود. نهایتا وقتی در خرمشهر کار را آغاز کردیم این شهر تازه آزاد شده بود و 500 متر جلوتر خمپاره منفجر می‌شد؛ یعنی در چنین شرایطی بچه‌ها کار می‌کردند و اصلا ترسی وجود نداشت.

 

دهقان درباره سینمای دفاع مقدس در دوران کنونی افزود: باید بگویم با اتمام جنگ، سینمای دفاع مقدس نیز تعطیل شد و در حال حاضر چیزی نداریم به نسل آینده ارائه دهیم و تنها با برگزاری جشنواره‌های دفاع مقدس فیلم‌های قدیمی را مجددا به نمایش می‌گذاریم.

 

این بازیگر سینما دفاع مقدس تاکید کرد: در حال حاضر چیزی به نام سینمای دفاع مقدس وجود ندارد و بچه‌های سینمای دقاع مقدس نیز به دست فراموشی سپرده شدند. هیچ احوالی از این بچه ها گرفته نمی‌شود.

 

بازیگر فیلم «حمله به اچ 3» درباره ادای دین سینما به دفاع مقدس خاطرنشان کرد: درباره دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر هیچ کاری نکردیم. حماسه خرمشهر مگر کم بود؟ بزرگترین عملیات تاریخی جهان را در خرمشهر پیاده کردند و ما چه کردیم؟ علت این موضوع کاملا مشخص است و آن این است که من به عنوان یک بازیگر می‌توانم به تنهایی برای سینمای دفاع مقدس چه کنم؟ مگر جنگ ما تمام شد که سینمای دفاع مقدس تمام شود؟ مسئولین فکر می‌کنند جنگ تمام شده و اگر جنگ تمام شده بود پس شهدای مدافع حرم چه می‌کنند. خیلی کارها می‌توانستیم بکنیم و نکردیم و این به سیاست گذاران سینما و تلویزیون ما برمیگردد که سینمای دفاع مقدس را نادیده گرفتند. یک فیلم دفاع مقدسی خوب به مراتب تاثیرگذار تر از یک فیلم در بستر دقاع مقدس است. فیلمسازان خوبی داریم که جنگ را حس کردند و می‌توانند خوب در این عرصه کار کنند. من مطمئنم چند سال آینده درباره شهدای مدافع حرم فیلم می‌سازند تا گیشه را تامین کنند.

 

دهقان با اشاره به حضور پررنگ مردم خرمشهر در آزادسازی این شهر گفت: اگر مقاومت مردم نبود این حماسه‌ها شکل نمی‌گرفت. دزفول زیر توپ و آتش بود اما شهر را خالی نکردند و روحیه‌ای از این بالاتر اصلا وجود ندارد.

 

وی درباره خاطرات خود از آثاری که در آن دوران در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است، ابراز کرد: ما در گرمای شدید جنوب و سختی‌هایی که وجود داشت کار می‌کردیم. ما در بستانی که خالی که از سکنه بود ما در حال کار بودیم و شیرین‌ترین خاطرات ما در همان روزها گذاشت. اگر بزرگترین کار جنگی بخواهد ساخته شود نمی‌تواند آن لحظه‌ها شیرین آن دوران به وجود نخواهد آمد. ما بازیگرای سینمای جنگ دلمان برای جنگ و ساخت آثار تنگ می‌شود و فیلمی که غیر از آنجا ساخته شود برای ما حس و حال آن دوران را ندارد.

 

موشن گرافیک «خونین شهر» به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی تهیه شده و از رسانه ملی پخش می‌شود.