حاج حسین یکتا: هر جوان باید یک «ایستاده در غبار» بسازد

حاج حسین یکتا: هر جوان باید یک «ایستاده در غبار» بسازد
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، روز گذشته مراسم رونمایی و نشست خبری مستند «آخرین زمستان مجید» که به زندگی و سیره شهید والامقام مجید صنعتی می‌پردازد با "مهدی مطهر" تهیه کننده و "علی قرائتی" کارگردان این مستند و همچین "حاج حسین یکتا" همرزم آن شهید ارجمند در خبرگزاری نسیم برگزار شد.

مهدی مطهر، تهیه کننده این مستند در ابتدای نشست در سخنانی به انگیزه‌هایی که می‌تواند باعث ساخت یک فیلم مستند شود اشاره نمود و گفت: برای تولید یک فیلم دو دلیل متفاوت می‌توان در نظر گرفت. نخست موضوع مهمی است که فیلم مستند بر اساس آن ساخته می شود و دوم اینکه گاهی ساخت فیلم‌های مستند بهانه‌ای است تا در جریان آن جوانان علاقمند به فعالیت در عرصه مستند به کار گرفته شوند تا رفته رفته به یک فیلم‌ساز تبدیل شوند.

مطهر با اشاره به اهمیت موضوع این مستند با وجود استفاده از یک کارگردان جوان اینگونه ادامه داد که: فیلم مستند "آخرین زمستان مجید" بر اساس زندگی‌نامه شهید مجید صنعتی ساخته شده است. در مورد اهمیت این شهید والامقام توجه به همین نکته کافی است که در کمتر مراسمی بود که "حاج حسین یکتا" که از نام‌آشناترین رزمندگان دفاع مقدس محسوب می‌شوند، به سخنرانی بپردازد اما اشاره‌ای به این شهید بزرگوار نکنند. لذا آنچه در این مستند مدنظر ما قرار داشت موضوع بسیار پراهمیت مستند بود.

 

وی با اشاره به جوانی کارگردان این مستند، ادامه داد: همیشه به جوانان مذهبی توصیه می‌کردم تا پیش از کسب تجربه به ساخت مستند پیرامون موضوعاتی چون اردوهای جهادی و شهدا نپردازند و ساخت آن را منوط به کسب تجربه کنند. اما آنچه این مورد را کمی خاص می‌کرد قرابت و نزدیکی کارگردان به این شهید باعث شد تا از چنین موضوعی استقبال کنم چراکه خانواده شهیدان نمک وجوهری دارند که موجب می شود مردم و مخاطبان این قبیل کارها را مشاهده کنند.

مطهر: گپ و گفتی با حاج حسین یکتا به ساخت این مستند منجر شد

مطهر با اشاره به خصلت‌های شهید صنعتی ادامه داد: شهید "مجید صنعتی" شهیدی خاص با ویژگی‌هایی خاص است که البته در این زمینه "حاج حسین یکتا" به دلیل رابطه بسیار خوبی که با این شهید عالیقدر داشت حرف های جذاب‌تری برای گفتن خواهند داشت.

 

وی با اشاره به انگیزه ساخت این مستند، گفت: پیرامون ایده ساخت «آخرین زمستان مجید» باید به این موضوع مهم اشاره کنم که به دنبال گپ و گفتی که با حاج حسین یکتا داشتیم ایده ساخت این فیلم در ذهن ما شکل گرفت.

این تهیه کننده اضافه کرد: ما 250 هزار شهید داریم که رسانه ملی حداکثر برای یک تا دو هزار تفر آنها اقدام به ساخت و تولید محصولات فرهنگی مختلف کرده است. اما همه ما می دانیم که شهدای عزیز چیزهای شنیدنی و دیدنی فراوانی دارند که حتی جا دارد خانواده‌های شهدا در زمینه تهیه و تولید محصولات فرهنگی از شهیدان عزیز خود اقدام کنند.

 

مطهر تصریح کرد: امروزه ابزار تولید بسیار ارزان شده است و دسترسی به آن دیگر در انحصار بخش دولتی نیست و با استفاده از همین شرایط جدید باید موسسات فرهنگی مختلف از بخش خصوصی و حتی در صورت امکان خانواده شهدا پا در این عرصه بگذارند و هذچه رودتر یک انقلاب فیلم‌سازی برای معرفی 250 هزار شهید آغاز شود. در این صورت شک ندارم شاهد اتفاقات معجزه‌آسایی خواهیم بود. تجربه ثابت کرده اگر بخواهیم دست روی دست بگذاریم و چشم به نهادهای دولتی بدوزیم شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود.

 

حاج حسین یکتا: باید نهضت جمع‌آوری سیره شهدا راه بیفتد

دومین سخنران مراسم رونمایی از مستند «آخرین زمستان مجید» حاج حسین یکتا بود که سخنان خود را با اشاره به شروع ساخت این مستند آغاز کرد و گفت: زمانی که دست‌اندرکاران تولید این مستند به سراغم آمدند، زیر بار نمی‌رفتم چرا که این کار با همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج ساخته شده و به دلیل نسبت فامیلی بنده با شهید صنعتی بیم آن را داشتم که برای برخی این احساس ایجاد شود که برای ساخت این کار نگاه فامیلی وجود داشته است؛ اما حقیقت آن است که می دانستم شهدا تا زمانی که خودشان نخواهند، رخ نشان نخواهند داد و نزدیک‌ترین مثال آن نیز شهدای غواص بودند که به تعبیر مقام معظم رهبری آمدن آن شهدا در آن مقطع عنایت امام عصر بود.

این جانباز نام‌آشنا در فضای فرهنگ کشور افزود: پیکر شهید صنعتی بعد از 10 سال و تنها دو روز مانده به شهادت امام رضا (ع) پیدا و دفن شد و نکته جالب این است که بعد از دفن پیکر مجید، مراسم تشییع آن از رسانه ملی پخش شد و این بدان معنی است که خدا خودش کارها را انجام می‌دهد.

 

یکتا با بیان اینکه در همان جوانی وقتی پدر شهید ماشینی برای او خرید، مجید حاضر شدد ماشینش را بفروشد و هزینه آن را خرج جبهه کند، تصریح کرد: هر فردی که همه چیز را برای خدا به زمین بکوبد، خدا همه چیز را برای او به زمین خواهد می‌کوبد.

 

این فعال فرهنگی با بیان اینکه امثال شهید مجید صنعتی نظر کرده هستند، افزود: نگاه من به شهید و امثال ایشان، این است که واقعا بند ناف تعلقات دنیا را قیچی کرده اند و یادمان دادند که باید از آن دنیا به آسانی بگذریم.

 

حاج حسین یکتا در ادامه خاطره‌ای از شهید صنعتی نقل کرد و گفت: وقتی در زمان جنگ در کانالی که آب سردی هم داشت در اطراف نهرالخین آموزش می دیدیم که به شهید مجید گفتم در این کانال بیشتر به تو خوش می‌گذرد یا در تهران؟ در جوابم گفت اینجا بیشتر خوش می‌گذراند و این نشان دهنده تحول عجیب در بین شهدا بود؛ البته شهید مجید در جمع خانوادگی ما و در میان همه شهدای خانواده‌مان از همه مظلوم‌تر و معصوم‌تر بود و شهدا، نان همین مظلومیت و معصومیت و بی‌توجهی به دنیا را خورده‌اند.

 

وی با تمجید از تهیه‌کننده و کارگردان مستند «آخرین زمستان مجید» گفت: طبیعتا مهدی مطهر، به عنوان تهیه کننده با اعتماد به علی قرائتی کوپایی به نوعی جوانداری کرده است و به تبع قرائتی نیز از پس این آزمایش به خوبی بر آمد.

 

حاج حسین یکتا: باید هر فردی یک "ایستاده در غبار" را با استفاده سالمندان فامیل خود بسازد

حاج حسین یکتا تصریح کرد: معتقدم باید یک نهضت در زمینه جمع‌آوری سیره شهدا ایجاد شود و هر کسی به سراغ پدر و مادر شهیدان که در حال حاضر اکثرا در کهنسالی و احتمالا در اواخر عمرشان قرار دارند، برود و از آنها درباره نحوه تربیت فرزندانشان سوال کند تا از این طریق سیره زندگی شهدا را با رویکرد تربیت جوانان امروز و سبک زندگی ایرانی و اسلامی تهیه کنیم؛ به عبارت دیگر ما می توانیم با این کار نهضتی داوطلبانه برای تفحص سیره شهدا راه بیندازیم.

 

یکتا ادامه داد: هر کسی می‌تواند از شهدایی که در اقوام خود دارد فیلم و مستند تهیه کند و از این رو باید از علی قرائتی کوپایی به خاطر ساخت فیلم شهیدی که در اقوامش بود، تشکر کنیم؛ چراکه شاید در وضعیت فعلی لازم است هرکسی یک فیلم «ایستاده در غبار» را با رویکرد سالمندان و بزرگان فامیل خود بسازد.

وی در پایان به نحوه شهادت شهید مجید صنعتی اشاره و خاطر نشان کرد: شب عملیات کربلای 4 وقتی گردان مجید از رود خین عبور کرد، به خاطر حجم بالای نیروهای دشمن مجبور شدند که صبح از جزیره عقب نشینی کنند که در همین حین تیری به سر شهید مجید صنعتی اصابت می کند ولی در همان لحظه شهید نمی‌شود و حتی با گرفتن پای همرزش از او می‌خواهد او را به عقب ببرد اما همرزش نمی تواند او را به عقب ببرد و به احتمال زیاد نیروهای بعثی بعد از رسیدن به جزیره به مجید تیر خلاصی می زنند.

 

قرائتی: ساخت مستند «آخرین زمستان مجید» شش ماه زمان برد

علی قرائتی کارگردان مستند «آخرین زمستان مجید» آخرین سخنران این نشست بود که در بخش دوم این نشست به تبیین انگیزه‌ خود از ساخت این مستند پرداخت و گفت: سال 1380 بود که شهید "مجید صنعتی" پیدا شد. آن موقع من شش سال بیشتر نداشتم اما همین نکته باعث شد که از همان کودکی تا امروز با صحنه‌هایی پیرامون شهید و شهادت بزرگ شدم و از برکت این شهید بزرگوار بهرمند شدم.

وی افزود: برای ساخت این مستند به سراغ "حاج حسین یکتا" رفتم و از او برای ساخت چنین مستندی کمک خواستم. البته او در ابتدا کمی من را دواند ولی بحمدلله درنهایت کار ساخت این مستند جلو رفت تا امروز شاهد اکران و رونمایی آن هستیم.

 

این کارگردان ادامه داد: پروژه ساخت این مستند شش ماه به طول انجامید و هم اکنون نیز در حدود هفت ماهی می‌باشد که ساخت این مستند به پایان رسیده است و سایر مراحل را برای پخش طی می‌کند.