حرفهای شنیدنی کارگردان مستند «نان‌گزیده‌ها» در حین تصویربرداری بارها کتک خوردیم/ مجبور شدیم بخشی از مستند را مخفیانه ضبط کنیم/ «مدیرانِ ظاهراً انقلابی» حاضر به پاسخگویی نبودند

حرفهای شنیدنی کارگردان مستند «نان‌گزیده‌ها» در حین تصویربرداری بارها کتک خوردیم/ مجبور شدیم بخشی از مستند را مخفیانه ضبط کنیم/ «مدیرانِ ظاهراً انقلابی» حاضر به پاسخگویی نبودند
مستند «نان گزیده ها» اولین مستندی است که درباره اعتراضات کارگری هپکو اراک تولید شده و از این اعتراضات تصویر برداری کرده است.

به گزارش روابط عمومی خانه مستند انقلاب اسلامی، محمدرضا حاج حسینی کارگردان مستند «نان گزیده ها» درباره این مستند گفت: این مستند به موضوع مشکلات کارگران که در پی خصوصی شدن کارخانه های بزرگ بوجود آمده است می پردازد. طی فرایند خصوصی سازی، شرکت های بسیاری مثل هپکو از بین رفتند و بحران های اجتماعی و اقتصادی فراوانی به وجود آمد. به نظر میرسد که این اتفاقاتی که برای صنایع مادر در حال رخ دادن است خیلی طبیعی نیست. ممکن است این تخریب زیر ساخت ها اتفاقی سازمان یافته باشد.

وی در ادامه گفت: این پروژه از اردیبهشت امسال کلید خورد و هم اکنون تولید آن به پایان رسیده است. در نان گزیده ها ما در کنار کارگران مظلوم شرکت هپکو اراک اعتراض می کنیم، اشک میریزیم و کتک میخوریم. این فیلم با روایت زندگی کارگران هپکو پیش می رود. دوست داشتیم که صحبت های مدیران استانی و کشوری را هم در این فیلم داشته باشیم که متاسفانه کسی حاضر به همکاری نشد.

حاج حسینی اضافه کرد: با توجه به اینکه  بخش زیادی از تصویر برداری این مستند در میان تجمعات اعتراضی کارگران هپکو صورت گرفته است فیلم پر از اتفاق است. تولید این مستند بسیار درد آور بود. وقتی از نزدیک مشکلات زندگی خانواده کارگر ها و اشک پدرانی را می دیدیم که ماه ها حقوق نگرفته اند و شرمنده خانواده خود شده اند ادامه دادن تصویر برداری برای گروه ما بسیار دشوار بود.

وی افزود: متاسفانه در این مستند بار ها با برخورد های شدید نهاد های مختلف روبه رو شدیم و بار ها تجهیزات تصویر برداری ما ضبط شد. افرادی را دیدیم که علیرغم ظاهر انقلابی ای که داشتند به هیچ وجه حاضر نبودند که صدای صاحبان اصلی این انقلاب که قشر مستضعف هستند به جایی برسد. مجبور شدیم به خاطر همین برخورد های شدید خیلی از صحنه های فیلم را به صورت مخفیانه تصویر برداری کنیم. حتی یکی از کارگرانی که با ما مصاحبه کرده بود به شدت مورد تهدید واقع شد و ما مجبور شدیم مصاحبه ایشان را از فیلم حذف کنیم.

حاج حسینی در پایان گفت: با توجه به سفارش مقام معظم رهبری به تولید مستند های انتقادی در پیامی که بعد از دیدار با مستند سازان منتشر شد؛ امیدواریم مستند «نان گزیده ها» بتواند حرف دل پا برهنه ها را که به گفته حضرت امام صاحبان اصلی این انقلاب هستند به گوش مسئولین برساند. 

مستند «نان گزیده ها» اولین روایت تصویری اعتراضات کارگری اراک است که به کارگردانی محمدرضا حاج حسینی در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است و به زودی از آن رونمایی خواهد شد.