در بیست و هفتمین شب شاعر مطرح شد؛ روایت کلاهی که بیژن ارژن بر سر روشنفکران گذاشت!

در بیست و هفتمین شب شاعر مطرح شد؛  روایت کلاهی که بیژن ارژن بر سر روشنفکران گذاشت!
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، بیست و هفتمین شب شاعر با گرامیداشت مقام ادبی و هنری بیژن ارژن برگزار شد.

در این مراسم که عصر دیروز در نخلستان سازمان اوج برگزار شد، تعداد زیادی از چهره های ادبی، هنری، علاقمندان استاد ارژن و اصحاب رسانه حضور داشتند.

 

در نخستین بخش مراسم، مصطفی علیپور شاعر و منتقد ادبی گفت: بیژن ارژن رباعی مجسم است. هر چند که او در در قالب‌هایی مانند شعر نیمایی هم شعرهایی دارد ولی رباعیات او او را از سایر شعرا متمایز کرده است.

 

علیپور ادامه داد: می‌توان قاطعانه بگویم اگر کسی تاریخ ادبیات معاصر ما بخواهد سیر تحول رباعی را بررسی کند با هیچ عذری نمی‌توند از رباعی های بیژن ارژن بگذرد. چرا که او یکی از موثرترین رباعی سریان شعر امروز ما است و انتخاب رباعی‌های او بسیار سخت است چون در هر کدام یک کار فرمی و محتوایی جدید انجام داده است.

 

 پس از آن یوسفعلی میرشکاک با اشاره به تقدم معنا بر ظاهر در شعر ارژن، وی را طلایه دار رباعی در دوران معاصر دانست و تاکید کرد: احیای تفکر عرفای قرن چهارم و پنجم در زبان رباعی امروز توسط ارژن رقم خورد. 

 

وی افزود: بیژن ارژن می‌توانست با غزل‌سراها و نیماسراهای روزگار خود معارضه کند. با آنهایی که پی هر بادی می‌روند که البته معارضه نیز کرد. او سر 100 مدافع شعر حجم چنان کلاهی گذاشت که تمام روشنفکران 200 سال طول می‌کشد از آن دربیایند. ارژن با رباعی‌ها و اشعارش بر سر حجم‌گراها و روشنفکرها کلاهی گذاشته که ۲۰۰ سال طول می‌کشد متوجه آن بشوند و از پس آن برآیند.

 

کیومرث عباسی قصری دیگر سخنران برنامه بود که از سروده های کردی فاخر ارژن گفت و سپس به خوانش غزلی درباره وی پرداخت. مهدی مظاهری از دوستان این شاعر گفت: شخصیت بیژن ارژن به قدری بزرگ است که گاهی شعر را در حاشیه قرار می‌دهد. برخی او را به عنوان سالک واصل می شناسند هم در حوزه فردی هم اخلاق عمومی.

 

در ادامه این مراسم، وهب همدانی فرزند سردار شهید حاج حسین همدانی درباره ظرفیت های عظیم مدافعان حرم و لزوم توجه هنرمندان به این مقوله مهم گفت و پس از قرائت جملاتی از کتاب پیغام ماهی ها، این کتاب را به بیژن ارژن تقدیم کرد. پیغام ماهیها به قلم گلعلی بابایی روایتگر زندگانی شهید حسین همدانی است.

 

بیژن ارژن نیز با قرائت یک رباعی وصف حال خود را در قالب این رباعی بیان داشت:

من نیستی‌ است در جهانی که منم 

یک هیچ درشت آنچنانی که منم 

بره یعنی نیستی بین دو هست 

این هست تمام داستانی که منم

 

پایان بخش این مراسم نیز تقدیر از بیژن ارژن به خاطر یک عمر فعالیت ادبی و هنری بود که این تقدیر با حضور چهره های ادبی و هنری انجام شد.

 

در این مراسم فاضل نظری، علیرضا قزوه، یوسفعلی میرشکاک، مصطفی علیپور، کیومرث عباسی قصری، میلاد عرفان پور، کامران شرفشاهی، وهب همدانی و... حضور داشتند.

 

گفتنی است بیست و هفتمین شب شاعر عصر دیروز در حالی برگزار شد که پیش از این بسیاری از چهره های فرهیخته هنری ادبی نظیر مرتضی امیری اسفندقه، ناصر فیض، محمدحسین جعفریان و... در ابن مراسم مورد تکریم و پاسداشت قرار گرفته اند.