در مستند «پشت دیوار 47» به تصویر کشیده می‌شود؛ نمایی نزدیک از یک بیماری ژنتیکی خاص

در مستند «پشت دیوار 47» به تصویر کشیده می‌شود؛ نمایی نزدیک از یک بیماری ژنتیکی خاص
کارگردان مستند «پشت دیوار 47» گفت: ما در این مستند تلاش کردیم تا وارد زندگی بچه‌های سندروم داون شدیم و با روحیات آن‌ها آشنا شویم و ببینیم که جهان‌بینی و روحیات آن‌ها چگونه است. بعضی از این بچه‌ها از نگاه‌ها و برخورد های مردمی که آن‌ها را به عنوان عقب مانده ذهنی می‌شناسند و به خاطر تفاوتی ناچیز طردشان می‌کنند گله دارند.

به گزارش روابط عمومی خانه مستند انقلاب اسلامی مستند «پشت دیوار 47» با موضوع توجه به کودکان سندروم داون به مراحل پایانی تولید را پشت سر می‌گذارد. جابر مطهری زاده کارگردان مستند «پشت دیوار 47»  خبر داد و گفت: انگیزه ما از تولید این اثر پرداختن به بچه های سندروم داون بود که فقط یک کروموزوم از بقیه کم تر دارند اما تصور مردم این است که این بچه ها عقب افتاده ذهنی هستند و نمی توانند در امور مختلف آموزش ببینند در صورتی که این تفکر غلط است و بچه های سندروم داون فقط کمی در آموزش کند تر از بقیه هستند.

وی افزود: در جریان تولید این مستند با مجموعه‌ای آشنا شدیم که توانسته این بچه‌ها را کنار هم جمع کند و از طریق فعالیت‌های مختلفی که به این بچه‌ها آموزش می‌دهد آن‌ها را از انزوا خارج کند.

مطهری‌زاده در تشریح عملکرد مجموعه کودکان سندروم داون اظهار کرد: این مجموعه یک تیم فوتبال دارد که چون تنها تیم فوتبال سندورم داون در جهان است بسیار معروف شده است و قرار است این تیم فوتبال با تیمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسابقه بدهند.

این کارگردان مستند ادامه داد: ما در مستند «پشت دیوار 47» تلاش کردیم تا وارد زندگی بچه های سندروم دوان شدیم و با روحیات آن‌ها آشنا شویم و ببینیم که جهان بینی و روحیات آن‌ها چگونه است. بعضی از این بچه ها از نگاه‌ها و برخوردهای مردمی که آن‌ها را به عنوان عقب مانده ذهنی می‌شناسند و به خاطر تفاوتی ناچیز طردشان می‌کنند گله دارند. نکته جالبی که در ساخت این مستند به آن برخوردیم این بود که بچه‌های سندروم داون درست مثل سایر مردم تفاوت‌هایی در سبک زندگی نگرش‌های اجتماعی و عقاید دارند و به همه این مسائل فکر می کنند و قدرت انتخاب یک عقیده را دارند.

مطهری‌زاده در پایان گفت: این مستند، نمایشی از چگونگی ارتباط گیری خانواده‌ها با این بچه‌ها است و از همه مهمتر تلاش داشته نگاهی موشکافانه به برخورد اجتماع با بچه های سندروم داون داشته باشد. پیام مستند «پشت دیوار 47» این است که کودکان سندروم داون علیرغم آموزش پذیر بودن و تفاوت‌های اندکی که با سایر بچه‌ها دارند، فکری برای بهبود آموزش برای آن‌ها نشده است.

مستند «پشت دیوار 47» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی جابر مطهری‌زاده در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است و به زودی آماده پخش در سیمای ملی خواهد شد.