در نشست خبری خانه انیمیشن مطرح شد: مسئولان دولتی به تولیدات انیمیشنی کشور بی مهری می‌کنند/ در سال بیش از 1000 دقیقه انیمیشن تولید می‌کنیم/ 5 فیلمنامه جدید در دستورکار داریم

در نشست خبری خانه انیمیشن مطرح شد: مسئولان دولتی به تولیدات انیمیشنی کشور بی مهری می‌کنند/ در سال بیش از 1000 دقیقه انیمیشن تولید می‌کنیم/ 5 فیلمنامه جدید در دستورکار داریم
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، نشست خبری «خانه پویانمایی انقلاب اسلامی»(خانه انیمیشن) به مدیریت محمدامین همدانی نهم شهریورماه در نخلستان «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» برگزار شد.

محمدامین همدانی در ابتدای این نشست خاطرنشان کرد: خانه پویانمایی انقلاب اسلامی با یک دغدغه‌مندی در حوزه انتقال پیام و با استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای از نیمه دوم سال 90 آغاز به کار کرد و مأموریت اصلی آن اعتلای سطح انیمیشن متعهد کشور بوده است، چراکه در این حوزه غفلت بسیاری صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به پیشرفت‌های انیمیشن در کشور در سال‌های اخیر گفت: در حال حاضر مرحله‌ای را می‌گذرانیم که خیلی از کشورها از آن عبور کرده‌اند و برخی از ما عقب‌تر هستند. ما در مرحله تسلط به ابزار تکنیکی هستیم. رشد تکنیک در انیمیشن ما سرعت بالایی دارد. ما سریع به تکنیک روز دنیا نزدیک شدیم و در حال رسیدن به آن هستیم اما همه چیز تکنیک نیست. حال اینکه این تکنیک چگونه در اختیار هنر قرار گیرد و به صورتی چشم‌نواز به نظر مخاطبان برسد، مهم است. در حوزه سینمای انیمیشن اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است. ما از نظر محتوا، مضمون و هنر در حال تجربه کردن هستیم. من مطمئنم که اثر بعدی کارگردان «شاهزاده روم» کار بهتری خواهد شد و تیم سازنده «فهرست مقدس» با کسب تجربه از ساخت و میزان بازخورد اکران این انیمیشن، اثر بهتری خواهد ساخت.

 

این تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما انیمیشن هیچ تشکل مشخص،‌ صنف و مرجعی برای تصمیم‌گیری، تعیین نرخ و ایجاد سند راهبردی ندارد. همان‌طور که در جشنواره‌ها هم به آن بی‌توجهی می‌شود به خصوص در جشنواره فجر سال گذشته که ظلم عظیمی به انیمیشن وارد شد.

 

وی ادامه داد: انیمیشن از محصولات پرفروش دنیا محسوب می‌شود و این ابزار جایگاه مهمی در نهادینه کردن فرهنگ در قشر کودک و نوجوان دارد که امیدوارم در برنامه‌های بلندمدت و میان مدت تحولات بنیادی و جدی ایجاد شود.

 

وی افزود: خانه انیمیشن انقلاب اسلامی سالانه بیش از هزار دقیقه تولید دارد با این حال ماموریت اصلی ما پرداختن به تولید نیست بلکه از طریق ایجاد فضا و بسترسازی، ارائه پیش تولیدها و کمک به ساخت تولیدکنندگان انیمیشن است که تلاش داریم در این راه به تولید بهتر برسند. ماموریت اصلی ارائه دادن خدمات به تولیدکنندگان است. در این راه استقلال مجموعه‌های مختلف ضمن پیشرفت آن‌ها حفظ می‌شود و همان مجموعه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند و شاید همین موضوع دلیل ناشناخته باقی ماندن خانه انیمیشن است.

 

مدیر خانه انیمیشن انقلاب اسلامی ادامه داد: توانمندسازی از دیگر اولویت ما در خانه انیمیشن است که تلاش کردیم تولیدکنندگان بزرگ انیمیشن کشور در خلال تولیدات محصولات خود رشد کرده و تولید محتوایی داشته باشند و ما به عنوان شتاب‌دهنده این هماهنگی‌ها را انجام می‌دهیم. تولیدات خانه انیمیشن آموزش‌محور بوده و با حفظ کیفیت بالا این تولیدات شکل می‌گیرد.

 

وی گفت: اولویت بعدی خانه انیمیشن انقلاب اسلامی تحقیق و توسعه است که انیمیشن یکی از آثار بشدت هزینه‌بر است که منحصر به تکنیک و زیرساخت نیست بلکه در این راستا به روشهای مختلف برای تولید آثار نیازمندیم که ماموریت اصلی ارائه دادن خدمات به تولیدکنندگان است.

 

همدانی در بخش دیگری از این نشست به سایت خانه انیمیشن به نشانی animation.ir اشاره کرد و افزود: این سایت به روزترین سایت انیمیشن است که با توجه به خلأ‌های موجود راه‌اندازی شد و به زودی ورک‌شاپ‌های مجازی هم در آن رونمایی می‌شود، ضمن اینکه ترجمه مقالات و آموزش‌های کمیاب و دست اول هم در این سایت برای استفاده تولیدکنندگان ارائه می‌شود.

 

 

در این نشست دمو و تیزرهایی از تولیدات انیمیشنی این خانه انیمیشن ارایه شد که همدانی پس از ارائه توضیحاتی فنی درباره چگونگی تولید آن‌ها به تکنیک‌های به کار رفته در آن‌ها اشاره کرد.

 

 

او ادامه داد: مهمترین فعالیت‌های خانه انیمیشن تولیدات حرفه‌ای با بهترین ابزار و امکانات است و مأموریت دوم توانمندسازی است که در تلاش هستیم بخشی را با این هدف در معاونت علمی ریاست جمهوری به ثبت برسانیم.

 

او همچنین با اشاره به موسسه صبیان به عنوان یکی از مجموعه‌هایی که با تولیدات خود محصولاتی را به شبکه کودک سیما ارائه می‌کند از سریال‌ها و فیلم‌های دیگری که در دست ساخت دارند، خبر داد.

 

همدانی با بیان اینکه به دنبال تولید انیمیشن با کیفت و محتوای بالا هستیم گفت: خانه انیمیشن انقلاب اسلامی برای جشنواره افجر امسال محصولی را عرضه نخواهد کرد اما در حال حاضر این خانه با پنج تیم متفاوت روی پنج فیلمنامه سینمایی متمرکز است و قرار است هر کدام از آن‌ها به صورت مصور قضاوت شوند و در صورت بازخوردهای مثبت به تولید می‌رسند. یکی از این آثار با نام موقت «پسر دلفینی» است که در منطقه خلیج فارس روایت می‌شود.

 

مدیر خانه انیمیشن سازمان هنری رسانه‌ای اوج با اشاره به جایگاه انیمیشن ایران در سطح منطقه و کیفیت بالای آن گفت: تا برای تولید آن‌ها تصمیم‌گیری شود. یکی از این پروژه‌ها که اثری فاخر خواهد شد به صورت موقت «پسر دلفینی» نام دارد و داستان آن در خلیج فارس اتفاق می‌افتد.

 

همدانی همچنین درباره نما و دکوپاژ هالیوودی آثار تولید شده در این مجموعه به ویژه «فهرست مقدس» که در ضمن آن بر انیمیشن متعهد هم تأکید می‌شود، گفت: ما برای انجام پروژه‌های خود در گام اول به دنبال مسلط شدن بر تکنیک بودیم و پس از آن این را در نظر داشتیم که از این ابزارها چطور یک تصویر چشم‌نواز و در اختیار پیام و محتوای خود تولید شود. ما در انیمیشن متعهد به دنبال انتقال پیام و نیز تصویر خوب هستیم اما از استانداردهای بین‌المللی هم استفاده می‌کنیم. آنچه در «فهرست مقدس» دیده می‌شود که حرف بین‌المللی هم دارد تکنیکی به نام اغراق واقع‌گرایانه است که تا به حال در ایران استفاده نشده و شبیه آن در فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» و «آواتار» دیده می‌شود.

 

وی همچنین تأکید کرد: در حوزه انیمیشن، فیلمنامه ضعف بزرگی است که در کشور ما وجود دارد ضمن اینکه استودیو پایدار هم کم داریم. با این حال درکارهایمان قائل به این هستیم که موضوعاتی همچون دفاع مقدس به صورت یک مفهوم به روز معرفی شود.

 

همدانی یادآور شد که خانه انیمیشن در جشنواره فجر امسال اثری در دست تولید ندارد اما دست اندر کاران فیلم «شاهزاده روم»پس از این کار فیلمی با عنوان «فیل‌شاه» به این جشنواره ارائه می‌کنند.

 

او در بخش پایانی این نشست با اشاره به اینکه بازاریابی خلأ بزرگ ما در بازارهای جهانی انیمیشن است، تأکید کرد: ما بیش از این هم گفته‌ایم که احتیاجی نیست نهادهای دولتی برای حمایت وارد شوند همان‌طور که سال گذشته روی سن جشنواره فجر هم گفتم که حمایت دولتی نمی‌خواهیم، این در حالی است که سال انیمیشن بود و هشت اثری که در حوزه انیمیشن ارائه شده بودند حتی در کاتالوگ و برنامه‌های جشنواره فجر هم لحاظ نشده بودند. این جدا از آن است که سیمرغ هم ندادند و دوست عزیزی هم در برنامه «هفت» بیان می‌کرد که انیمیشن هم در آینده سیمرغ می‌خواهد.

 

همچنین در پایان این نشست خبری اعلام شد، پیش از آغاز اکران «فهرست مقدس» نشستی خبر در مورد این انیمیشن سینمایی برگزار خواهد شد.