در نشست رونمایی از مستند «بوم‌رنگ» مطرح شد؛ محسن نقی زاده: مردم اطلاعات کاملی درباره گروه‌های تکفیری ندارند

در نشست رونمایی از مستند «بوم‌رنگ» مطرح شد؛ محسن نقی زاده: مردم اطلاعات کاملی درباره گروه‌های تکفیری ندارند
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، نشست خبری نمایش و نقد و بررسی مستند «بوم‌رنگ» ساعتی پیش با حضور اصغر نقی زاده، حجت الاسلام و المسلمین محسن نقی‌زاده کارگردان اثر و سعدالله زارعی کارشناس مسایل بین الملل در خبرگزاری مهر برگزار شد.

در این نشست که امروز چهارشنبه ۴ اسفندماه برگزار شد، پس از نمایش این مستند، محسن نقی‌زاده کارگردان این اثر درباره «بوم‌رنگ» گفت: قصد ما از ساخت این مستند این بود که به بررسی گروه‌های تکفیری بپردازیم. البته پیش‌تر مستندهای فاخری درباره مدافعان حرم ساخته شده بودند، اما خاستگاه و چگونگی شکل گیری گروه‌های تکفیری در آنها به تصویر کشیده نشده بود. بر همین اساس ما بر طبق مستندهای گروه‌های تکفیری، «بوم‌رنگ» را ساختیم. این را هم باید بگویم برای هر حرفی که در این مستند زده شد، سند وجود دارد.

وی افزود: بوم‌رنگ به معنای وسیله بازی است که وقتی پرتاب می‌شود به سمت خود شخص باز می‌گردد بنابراین داستان شکل گیری گروه‌های تکفیری هم به همین شکل است. آمریکا این گروه‌ها را ساخته و پس از مدتی تبعات آن به سمت خودش بازگشته است. مثل انفجارهایی که در آمریکا رخ داد، اما ژست‌هایی که آمریکایی‌ها می‌گیرند به این صورت است که انگار این گروه‌ها را خودشان درست نکرده اند و  کشورهایی مانند ایران در ایجاد آنها نقشی داشته است. یکی از کارهایی که ما برای ساخت این مستند کردیم این بود که به آرشیوهای گروه‌های تکفیری دست پیدا کردیم. همین موضوع کار ما را سخت کرده بود و باعث شد چندین بار این اثر را تدوین کنیم تا قصه آن شکل بگیرد.

در ادامه این نشست، سعدالله زارعی بیان کرد: فکر می‌کنم «بوم‌رنگ» یکی از مستندهای قوی و جذابی است که تاکنون دیده ام. این اثر یک مستند پرتحرک به لحاظ بصری و جذاب به لحاظ چینش تصاویر و متن‌ها در کنار هم است. هماهنگی‌های زیادی بین عکس‌ها، فیلم و نریشن آن وجود دارد. برای مثال یکی از نکات خوبی که در این اثر به آن پرداخته شده، این است که تفاوت القاعده با شبعات آن و تفاوت زرقاوی یکی از سران گروه‌های تکفیری با بن لادن تا حدودی به خوبی بیان شده است. به نظرم باید در ادامه این مستند آثار دیگری ساخته شود تا تفاوت‌های گروه‌های القاعده و منتسب به القاعده در آنها بیان شود. زیرا القاعده یک بستر طبیعی و یک روند غیرطبیعی دارد. بستر طبیعی باید خوب تبیین شود که در این مستند به خوبی به آن پرداخته شده و به نظرم باید پیش از اینها در این حوزه‌ها فعالیت می‌کردیم.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که اگر القاعده به عنوان یک ابزار در دست آمریکایی‌ها قرار می‌گرفت از آن حمایت می‌کردند اما وقتی با آنها زاویه پیدا کرد که بر سر قدرت با یکدیگر رقابت کردند. همین مساله تضاد بین القاعده و آمریکا را شکل داد. «بوم‌رنگ» تا حدود زیادی در بیان این مساله موفق بوده است البته من تمام مستندهایی که درباره گروه‌های تکفیری ساخته شده را ندیدم اما موفق به تماشای بسیاری از آنها شده ام بنابراین می‌توانم بگویم که «بوم‌رنگ» چند سر و گردن از مستندهای دیگر بالاتر است و تلاش کرده است به موضوع وفادار باشد و تبلیغاتی نباشد.

باید توجه داشته باشیم که اگر القاعده به عنوان یک ابزار در دست آمریکایی‌ها قرار می‌گرفت از آن حمایت می‌کردند اما وقتی با آنها زاویه پیدا کرد که بر سر قدرت با یکدیگر رقابت کردندپس از صحبت‌های زارعی، اصغر نقی‌زاده پدر محسن نقی‌زاده بیان کرد: من از سیاست شناخت چندانی ندارم اما باید بگویم که این اثر دومین فیلمی است که محسن آن را ساخته است. هنگامی که برای ساخت این مستند با من صحبت کرد سعی کردم در کارش دخالتی نکنم و گفتم خودت باید این اثر را بسازی. بنابراین او خودش رفت و این مستند را ساخت. یکی از وجه تمایزهایی که «بوم‌رنگ» با آثار دیگر دارد این است که از آرشیوهایی استفاده کرده که من تا به حال آنها را ندیده ام. برای مثال صحبت‌هایی که آن سرباز آمریکایی در این اثر کرد و بخشی از واقعیت‌ها را گفت از نکات جالب این مستند است. شاه بیت این فیلم آن پلانی است که آن کودک سوری در دریا غرق شد.

وی افزود: به خاطر دارم که از سال ۵۷ آمریکا مانند یک چاقوی ۲ طرفه با ما رفتار کرد. ۳۸ سال است که این روش را ادامه داده است بنابراین اگر ما بخواهیم دین و مملکت را با هم داشته باشیم نباید مدام اعتراض کنیم و بگوییم که چرا اقتصادمان دچار مشکل است. باید در نظر بگیریم که ممکن بود این اتفاقاتی که در عراق و سوریه رخ داده درکشور ما هم رخ دهد. به هر حال ماندن بر سر عقاید هزینه دارد و نباید فکر کنیم که جنگ تمام شده است زیرا آمریکایی‌ها آنقدر روش خود را ادامه می‌دهند تا اقتصاد را از بین ببرند. به نظرم خوب است که مردم ما «بوم‌رنگ» را ببینند تا بدانند که ممکن بود چه بلاهایی بر سرمان بیاید و اگر داعش و گروه‌های تکفیری به ایران راه پیدا کند، همین بلاها بر سر ما می‌آید.

سپس کارگردان این اثر پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من درباره داعش فیلم نساخته ام درباره گروه‌های تروریستی مستندی را تهیه کردم. در این سال‌ها هر چند رییس جمهورهای آمریکا تغییر کرده، اما روند آنها تغییری نداشته است. برای مثال بوش القاعده عراق را حمایت می‌کرد، اما به هر حال یک تناقضی وجود دارد و این تناقض این است که دنیا می‌گوید اگر القاعده ساخته دست آمریکا است پس چرا خودش قربانی القاعده است؟ این موضوع که آمریکا القاعده را ایجاد کرده برای جبهه مقاومت روشن است، اما برای خارجی‌ها چندان روشن نیست.

گفتنی است مستند بوم‌رنگ به کارگردانی حجت الاسلام و المسلمین محسن نقی‌زاده یکی از محصولات سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار توانست فانوس بخش بیداری اسلامی را از آنِ خود کند.