دلیل شورش سعید صادقی در اولین روز فیلمبرداری «چشم جنگ» چه بود؟

دلیل شورش سعید صادقی در اولین روز فیلمبرداری «چشم جنگ» چه بود؟
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، آیین افتتاحیه فیلم مستند داستانی «چشم جنگ» در آخرین شب تابستان در موزه سینما و با حضور اهالی هنر و فرهنگ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نرگس آبیار درباره این فیلم گفت: من این فیلم را وقتی که داور جشنواره سینما حقیقت بودم تماشا کردم و باید بگویم صمیمیت و صداقتی در فیلم وجود دارد که به نظر من مهم ترین ویژگی آن است.

 

کارگردان فیلم «شیار143» ادامه داد: «شخصیتی که این مستند به آن پرداخته یک عکاس جنگ است و او بی واسطه و حسی به انسانهای اطرافش نگاه کرده و این نگاه بی واسطه برگ برنده فعالیت اقای صادقی است. اساسا جستجو در زندگی آدم‌های جنگ زمینه مناسبی برای این کار است.

  

کارگردان فیلم سینمایی «نفس» خاطر نشان کرد: مستند «چشم جنگ» کاری است که دلی انجام شده و به همین دلیل هم به دل می‌نشیند. در واقع موضوعی که برای مستند «چشم جنگ» انتخاب شده تمی خوبی برای این مستند می‌باشد زیرا جستجو برای آدم‌های جنگ که وضعیتی نوستالژیک دارند وضعیت خاص و خوبی را در این مستند پدید آورده است. ما در این مستند آدم‌هایی را می‌بینیم که بی‌دریغ خود را وقف دیگران کردند. در حقیقت این عمل آنها بی‌چشم‌داشت و بی‌معامله انجام گرفته بود و این عکاس هم چنین لحظاتی را ثبت کرده است.

 

آبیار در پایان سخنانش ضمن تمجید از فعالیت های سعید صادقی بعنوان عکاس جنگ تماشای این فیلم را فرصت مغتنمی برای روبرو شدن بی واسطه و صادقانه با سوژه فیلم دانست و تماشای آن را به مردم توصیه کرد.

 

هم چنین یوسف حاتمی‌کیا، یکی از کارگردان های فیلم ضمن تقدیر از «لطف پدرانه» سعید صادقی برای ساخت این فیلم و هم چنین نقش پررنگ پدر خود در شکل گیری فرصت ساخت این فیلم گفت: بنا بر این داشتیم که درباره عکاسان جنگ کاری کنیم و سعید صادقی خالص ترین سوژه‌ای بود که پید اکردیم. آقای صادقی شبیه نام خانوادگی ش صادق است و در طول ساخت مستند غربت سعید صادقی‌ها و آدم‌های عکس‌هایش را دیدیم. حرف آخر این‌که آقای صادقی شما سردار نسل پدر من، سردار نسل من و بچه‌های من هستید.

 

در ادامه این مراسم ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان نام آشنای سینمای ایران که تهیه کنندهگی «چشم جنگ» را هم بر عهده دارد، در ابتدا خاطره‌ای را نقل کرد و گفت: «یادم است اولین روز فیلم برداری آقایوسف با من تماس گرفت و گفت همان روز اول فیلم‌برداری آقا سعید شورش کرده! و تعریف کرد سه چهار دوربین فیلم‎برداری برده بودیم و قرار بود بعد از خروج از خانه ایشان را تعقیب کنیم. از یک آرتیست فیلم گرفتن ساده‌ای است. ولی سعید صادقی یک عکاس است و به کار آشناست و همیشه هم خودش را پشت دوربین پنهان کرده و حالا می‌بیند این همه دوربین می‌خواهند تصویر او را بدون واسطه و برهنه در برابر لنز ببینند.»

 

وی تصریح کرد: آقای سعید صادقی موجود عجیب و غریبی است زیرا او وقتی دوربین‌دست می‌شود تبدیل به انسانی عجیب و غریب می‌شود ولی زمانی که دوربین به همراه ندارد آدم می‌تواند به او شک کند که آیا آرتیست است یا خیر.

 

حاتمی کیا در پایان ابراز امیدواری کرد این فیلم در منظر مخاطب عام مورد قبول واقع بیافتد و تصریح کرد: خوشحالم که این فیلم ساخته شده و یوسف به موضوع فیلم فکر کرده است. در خصوص خودم نیز باید به این موضوع اشاره کنم من حامی این کار بودیم تا این مستند به نتیجه برسد و بحث مهم این فیلم می‌تواند این باشد که عنوان عکس جنگ درست است و یا عکاسان در یک مقطع کار جنگی کرده‌اند. در حقیقت این مستند وارد این حوزه شده است.

 

گفتنی است فیلم مستند داستانی «چشم جنگ» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان، تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از روز گذشته در گروه سینمایی هنر و تجربه به اکران عمومی درآمده است.