زنانه‌ترین شب شاعر در پاسداشت بانوی شعر انقلاب

زنانه‌ترین شب شاعر در پاسداشت بانوی شعر انقلاب
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سی و هفتمین شب شاعر پاسداشت بانوی شعر انقلاب اسلامی، سیمین دخت وحیدی عصر دیروز سه‌شنبه 3مردادماه در نخلستان سازمان اوج و با حضور اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد.

در این مراسم که از ساعت 17 آغاز شد، ابتدا سودابه امینی در گفتاری، سیمین دخت وحیدی را یکی از چهره‌های تأثیرگزار شعر انقلاب و از تأثیرگزارترین بانوان شاعر معاصر توصیف کرد.

در ادامه این مراسم، علی‌محمد بشارتی با اشاره به سابقه دیرینه آشنایی با سیمین دخت وحیدی گفت: آشنایی بنده با خانم وحیدی به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد. روزهایی که ما در شهر جهرم فعالیت می‌کردیم و یکی از معدود بانوانی که در فعالیت‌های انقلابی نقش پررنگی در جهرم داشت خانم وحیدی بود. 

بشارتی با اشاره به سابقه انقلابی مردم جهرم ادامه داد: مردم جهرم جزو انقلابی‌ترین مردم ایران بودند، چنان‌که در ایامی که رژیم پهلوی در شهرهای بزرگ کشور حکومت‌نظامی اعلام می‌کرد، شهر جهرم علیرغم آنکه جزو شهرهای بزرگ کشور نبود، ولی جزو بیست شهری بود که حکومت‌نظامی می‌شد. حتی چند بار قرار شد که شاه به جهرم بیاید که با واکنش گسترده و انقلابی مردم، این سفرها لغو می‌شد و این از افتخارات شهر جهرم است که به رژیم پهلوی اجازه سفر شاه را نداد. در چنین فضایی خانم وحیدی هم جزو کسانی بود که در فعالیت‌های انقلابی در جهرم نقش بسزایی داشت. 

علی‌محمد بشارتی تصریح کرد: مهم‌ترین توانمندی خانم وحیدی این است که اشعار ارزشمندشان در تقویت روحیه رزمندگان بود. متأسفم برای اندیشمندانی که قبل انقلاب شعر می‌سرودند ولی بعد از انقلاب هیچ شعری ندارند. مگر جز این بود که این‌همه تلاش شیعیان در طول تاریخ برای تشکیل حکومت شیعی بود؟ عجیب است که حالا در یک حکومت شیعی برخی سکوت اختیار کرده‌اند که این سکوت به‌هیچ‌روی قابل‌پذیرش نیست. شاعر باید موضع داشته باشد؛ اشعارش جهت داشته باشد؛ سیمین‌دخت وحیدی این‌گونه است. اشعارش جهت دارد و برای انقلاب است.

در ادامه این مراسم عارفه دهقانی که جزو شاگردان خانم وحیدی بود با ذکر خاطره‌ای، مهم‌ترین صبغه سیمین‌دخت وحیدی را «فرصت سازی برای جوانان» برشمرد و گفت: در سالهای ابتدایی که شعر گفتن را آغاز کرده بودم، خانم وحیدی به من گفتند بهتر است مسیر شعر گفتنت را اساسی تغییر دهی. و من پس‌ازاین توصیه ایشان مدت‌ها با ایشان در ارتباط بودم و از ایشان راهنمایی می‌گرفتم و ایشان هم درنهایت لطف و بردباری و حوصله پاسخگوی من بودند. درواقع یکی از مهم‌ترین خصوصیات بارز خانم وحیدی این است که ایشان وقت زیادی برای شاعران جوان می‌گذارند؛ در دیدارهای نیمه رمضان با رهبری، ایشان همیشه وقتشان را به جوانان می‌دهند؛ امیدوارم عمر او طولانی باشد تا ما همچنان از حضورشان بهره‌مند شویم.

هم‌چنین دکتر غلامعلی حداد عادل نیز با اشاره به وقایع ابتدای انقلاب گفت: در همان نخستین روزهای پیروزی انقلاب، ما به صداوسیما رفتیم تا بتوانیم برنامه‌هایی با رویکرد اسلامی و انقلابی تولید کنیم. از طرفی هم ما به جهت این‌که سابقه تولید برنامه در رسانه را به این شکل نداشتیم، نمی‌توانستیم به‌اندازه نیاز رسانه برنامه‌سازی کنیم. چراکه مثلاً برای تأمین محتوای یک برنامه نیم روز قلم می‌زدیم و آن برنامه در عرض ده دقیقه پخش می‌شد و پایان می‌یافت. ما با حجم بسیار بالای نیاز آنتن در رسانه آشنا نبودیم و وقتی وارد کار شدیم، متوجه نیاز مبرم به افرادی شدیم که بتوانند در تأمین این محتوا از قبیل شعر و متن کمک کنند. و آنجا بود که خانم وحیدی جزو کسانی بودند که به یاری ما آمدند و در این موضوع کمک شایانی کردند. مرحوم اوستا، مرحوم سبزواری، مرحوم شاهرخی، مرحوم مشفق کاشانی و در بین بانوان مرحوم سپیده کاشانی و سیمین‌دخت وحیدی در این عرصه مددرسان ما بودند و در آن سال‌های سخت در ابتدای امر قدر این شعرا را درک می‌کردیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این پاسداشت افزود: باید به دوستان سازمان اوج دست‌مریزاد گفت که برای تجلیل از فردی پیش‌قدم شدند که مدت‌ها پیش باید از او تجلیل می‌شد. اما برگزاری این پاسداشت بسیار ارزشمند است و باید از برگزارکنندگان آن سپاسگزاری کرد. بهر حال هنر، جنسیت نمی‌شناسد و در هر هنری مردان و زنان هنرمند موفق بوده‌اند ولی هنر زنانه خودش را نشان می‌دهد، خصوصیت زنانگی و زن بودن در هنر جلوه می‌کند، زیرا هنر از عمق جان هنرمند برمی‌خیزد. شعر زنان دارای ظرافت‌ها، لطافت‌ها و ریزه‌کاری‌هاست که به مادر بودن و زن بودن  هنرمند زن مربوط است که در اشعار مردان کمتر به چشم می‌آید. 

در ادامه مراسم کلیپی نیز از زمانه و زندگی سیمین دخت وحیدی پخش شد. 

فریبا یوسفی از بانوان شاعر  حاضر در این مراسم گفت: سیمین‌دخت وحیدی علاوه بر خدمات شایسته‌ای که در عرصه شعر در این چند دهه از خود بر جای گذاشته است، دارای یک ویژگی خاص است که آن‌هم تریبون‌بخشی است. او به جوان‌ها همیشه فرصت داده و اجازه داده که جوانان شعر بخوانند درحالی‌که ما می‌بینیم بسیاری از شاعران نامدار که بارها چنین مجال‌هایی یافته‌اند بازهم از هیچ فرصتی برای شعرخوانی نمی‌گذرند.

صاحب کتاب «حالا تو» افزود: خانم وحیدی در شعر ‌زنانه‌نویسی می‌کنند. روزگاری که او با درک درست از موقعیت شعر گفت روزگار مهمی بود. برهه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از مقاطع مهم تاریخ معاصر ما محسوب می‌شود که او در اشعارش به این مسائل پرداخته است. 

یوسفی گفت:‌ او حتی در اشعارش به جایگاه زنان در جامعه و تأثیر آن‌ها اشاره‌کرده است. خانم وحیدی بر دشواری‌های زنانه فائق آمده و توانسته در میان شاعران زن علاوه بر حفظ روحیات شاعرانه به استحکام خانواده نیز اهتمام داشته باشد. او وظایف مادری، همسری و دیگر وظایفی که یک زن بر عهده دارد را در کنار روحیه شاعری پیش برده است و از این حیث در جایگاه شایسته‌ای قرار دارد.

حسین اسرافیلی نیز که از دیگ چهره‌های حاضر در شب شاعر سی و هفتم بود، با اشاره به سال‌های حضور سیمین‌دخت وحیدی در حوزه هنری گفت: عشق به امام خمینی(ره) و تعهدات دینی عاملی برای جمع شدن شاعران در حوزه هنری بود و خانم وحیدی از همان ابتدا در جمع شاعران حضور داشت و با توجه به اینکه جلسات گاهی طولانی می‌شد، او و چند بانوی دیگر که در جلسات حضور داشتند همواره دغدغه آقایان حاضر بودند زیرا سال‌های اول انقلاب امنیت برای نیروهای انقلابی به‌شدت پایین بود و گروهک‌های تروریستی هرکسی را که ریش داشت یا چادر سر می‌کرد ترور می‌کردند. برای مثال در همان روزگار یک‌خانه تیمی را کشف کردند که روشن شد می‌خواستند حوزه هنری را بزنند و به تعبیری بچه‌های انقلابی روزانه سهم شهادت داشتند. به همین خاطر رفت‌وآمد خانم وحیدی و دیگر شاعران بانو همیشه دغدغه جمع شعرا بود.

وی افزود: خانم وحیدی در کنگره‌های شعر جنگ و دفاع مقدس همواره حضور داشت و پا به‌پای دیگران فعالیت می‌کرد.

در پایان مراسم نیز آیین تجلیل از سیمین دخت وحیدی با حضور چهره‌های شاخص ادبیات معاصر برگزار شد. 

گفتنی است سی و هفتمین شب شاعر پاسداشت بانوی شعر انقلاب اسلامی، سیمین دخت وحیدی با حضور غلامعلی حداد عادل، محمدرضا سنگری، رضا اسماعیلی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود دعایی، علی‌محمد بشارتی، سودابه امینی، عارفه دهقانی، نفیسه سادات موسوی، کامران شرفشاهی و جمعی از بانوان و اهالی شعر و ادبیات انقلاب اسلامی در نخلستان سازمان اوج برگزار شد.