عصر مستند در اوج هنر چهارم + گزارش تصویری

عصر مستند در اوج هنر چهارم + گزارش تصویری
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، چهارمین آیین پاسداشت هنرمندان انقلابی (اوج هنر) در تجلیل از سه مستندساز انقلابی، حسین مقداری، وحید فرجی و وحید فراهانی در سازمان اوج برگزار شد.

در این مراسم که عصر دیروز سه‌شنبه 29فروردین از ساعت 17 در نخلستان سازمان اوج برگزار شد، ابتدا نادر طالب‌زاده درباره برگزاری این مراسم گفت: این مراسم مایه خوشحالی من است و ما به حضور جوانانی نظیر این سه عزیز افتخار می‌کنیم. ایشان در این شجاعت، نگاه تیزبین و دقیقی به مسائل دارند و همین نگاه در مستندسازی کمک فراوانی به ایشان کرده است. 

طالب‌زاده در ادامه گفت: آثار وحید فرجی با انتخاب سوژه‌های بین‌المللی و خاص و حسین شمقدری با انتخاب سوژه‌های دقیق و نگاه کنجکاو و متواضع در خاطر من مانده است و خوشحالم که این نسل دارند کاری را به انجام می‌رسانند که نسل ما انجام نداده است.

طالب‌زاده ادامه داد: بچه‌های انقلاب در عرصه مستند به‌خوبی واردشده‌اند و حالا باید شاهد ورود همین نسل به حوزه ساخت فیلم و سریال باشیم. ما سریال سازهایی با این تفکر ارزشی کم داریم و شما هستید که می‌توانید این خلأ را مرتفع کنید. 

طالب‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: روزگار خاصی در دنیا حکم‌فرماست و امیدوارم شما بتوانید به خاک آمریکا سفر کنید و از اتفاقات عجیب و خاص این روزهای مستندهای جذاب و. دینی بسازید.

در ادامه وحید فرجی که یکی از تقدیر شوندگان این مراسم بود، گفت: در این مراسم بزرگانی چون استاد نادر طالب‌زاده هستند که سال‌ها قبل در من شوق مستندسازی را ایجاد کردند و هنوز هم همراهی خود را از ما دریغ نکرده‌اند. 

فرجی تصریح کرد: بسیاری از جوانان هستند که شوق ورود به عرصه مستند را دارند و آموزش‌های لازم آن را هم دیده‌اند ولی نهادهایی نظیر سازمان اوج که کار حمایت از این افراد را به دست‌گیرند کم هستند و باید تمهیدی اندیشیده شود که این روند خیلی سریع اتفاق بیافتد.

فرجی درباره زمینه‌های مستعد برای مستندسازی خاطرنشان کرد: عرصه مستند آن‌قدر وسیع است که جای کار بسیار بالایی دارد و باید تمام آن عرصه‌ها را جدی گرفت. مستندهایی که مطالعه، تجربه، تحقیق و پژوهش در آن‌ها بسیار مهم است.

فرجی در انتها با اشاره به کمبودهای صنفی مربوط به مستندسازان اشاره کرد: هرچند شاید این نکته درباره خود من صدق نکند، ولی متأسفانه حمایت از جریان مستندسازی در ایران چنان‌که بایدوشاید انجام نمی‌شود و باید فکر جدی‌ای برای حمایت صنفی از مستندسازان انجام داد.

هم‌چنین سلیم غفوری در سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: خوشحالم که راه و رسم آقا سید مرتضی آوینی توسط این جوانان ادامه یافته است. این سه عزیز هرکدام به‌نوعی در کار خود خبره هستند و این مایه مباهات است که چنین جوانانی در عرصه مستندسازی در کشور مشغول به فعالیت هستند.

محسن یزدی نیز مستندسازی این سه مستندساز را متهورانه و باجرئت خواند و ادامه داد: در روزگاری که شهوت دیده شدن خیلی‌ها را اسیر خودساخته بود، سلیم غفوری آرام و بی‌صدا وارد عرصه شد و در طول فعالیتش در دفتر میثاق سال‌ها حرف شنید و تحمل کرد، ولی صبر او باعث شد تا تلاش‌های او، به بالندگی این دوستان منجر شود و آن تلاش‌ها، این‌چنین به بار نشست.

یزدی ادامه داد: این مدل فعالیت برای تمجید گرفتن از دیگران نیست و البته هزینه‌های فراوانی هم دارد ولی ثمره آن‌که به بار نشستن نیروی انسانی است بسیار صعب و زمان‌بر است و البته بسیار مغتنم.

مسئول مرکز فیلم مستند سوره در پایان گفت: امروز داریم از کسانی تقدیر می‌کنیم که هرچند راه برای حضورشان در جشنواره‌های متعدد خارجی باز بوده و هست، ولی جایزه گرفتن در فستیوال‌های خارجی را به حرف مردم کشور خودشان و دغدغه‌های مملکت خود ترجیح نداده‌اند و درد مردمشان را به دیگران نمی‌فروشند. ما مشروعیتمان را از حمایت از جوانانی ازاین‌دست می‌گیریم و باید از آن‌ها که زیر چتر این کشور هستند حمایت کنیم، هرچند سلایق سیاسی‌مان باهم متفاوت باشد.

حسین شمقدری نیز در این مراسم گفت: در دوره‌ای، جریان انقلاب به استضعاف کشیده شد اگر این‌چنین نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم که این حرکت نوپا به‌حساب می‌آید. حرکتی که برنامه‌ریزی‌های فراوانی برای شکست آن انجام می‌شود و هنوز هم شاهد این تلاش‌های برای شکستن این فضا هستیم. 

شمقدری گفت: شاید آن تلاش‌ها به اتفاقاتی نظیر سری کاری شدن ما یا عدم توجه به‌به موضوع آموزش منجر شود که همین هم اتفاق نامبارکی است.

شمقدری با اشاره به پدر خود ادامه داد: باید بگویم که بزرگ‌ترین رانت زندگی م این بود که در تمام تولیداتم از مشورت‌های پدرم سود می‌بردم و اگر اسم این، رانت است من از این رانت بارها استفاده کرده‌ام!

حسین شمقدری در پایان گفت: بسیاری از اتفاقات در دل مستندسازی ما توسط خود خدا جفت‌وجور می‌شود. چه‌بسا این‌که شخصی به من گفت سبک کار شما، سبک توکل است کلام درستی باشد. چراکه بسیاری از سوژه‌های ما در حین کار کشف شد و اتفاقاً به موفقیت کارها هم کمک شایانی کرد. 

 

در پایان این مراسم از وحید فرجی و حسین شمقدری و هم‌چنین پدر وحید فراهانی تجلیل به عمل آمد.