وزیر آموزش و پرورش در اکران خصوصی مستند تصریح کرد؛ نقدهای مستند «عروسک کوکی نیستم» به نظام آموزشی کشور وارد است

وزیر آموزش و پرورش در اکران خصوصی مستند تصریح کرد؛ نقدهای مستند «عروسک کوکی نیستم» به نظام آموزشی کشور وارد است
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، مستند "عروسک کوکی نیستیم" به کارگردانی امیر منیری برای وزیر آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی نمایش داده شد.

در این اکران خصوصی، بطحایی ضمن وارد دانستن نکات مورد بحث این مستند به نظام آموزشی کشور، بیان داشت: متاسفانه هم در حوزه پرورشی و هم در حوزه آموزش ضعیف هستیم. مربیانمان شوق و عشقی خانم معاون سوژه این مستند را ندارند و معمولا طبق تجربیات خودشان عمل میکنند. آنچه که معلمان خودشان در 30 سال قبل یاد گرفته اند را میخواهند به دانش آموزان آموزش دهند و این بزرگترین عامل مشکلات تربیتی در مدارس ماست.

بطحایی گفت: در این مستند جا داشت مخالفت ها و مزاحمت های کادر مدرسه با چنین کلاسی بیشتر به نمایش در بیاید. چرا که مدارس امروز کشور اصلا حوصله  پرداختن به چنین مسائلی را ندارند و این بی حوصلگی ما را به وضعیت امروز منتهی مینماید. البته گروه مستندساز طبیعتا از ترس ممانعت مدیر مدرسه و توقف تصویربرداری طبیعی بود که راه نشان دادن بیش از این را نداشته باشند.

وی افزود: اینکه در مستند چالشهای حضور یک روحانی در مدرسه دخترانه و روابط بین دانش آموزان به نمایش درآمده است برای ما که با اجتماع آشنا هستیم غریب نیست. اما برای کسانی که با این فضا مانوس نبودند یا خودشان را به ندیدن فضای جامعه میزنند، به نمایش درآمدن چنین فضایی سخت است.

بطحایی با اشاره به تغییر تم کلیشهای جشنواره رشد در سال آینده گفت: منتظر حضور چنین آثاری در این جشنواره خواهیم بود و در راستای همین موضوعات در حوزه آموزش و پرورش باید گروه های مستند سازی وارد این عرصه شوند و با همین سبک و سیاق کارهای جدید ایجاد کنند.

وی برنامه های تلویزیونی که ایجاد یاس و نا امیدی در کشور میکنند را مورد انتقاد قرار داد و گفت: مهمترین عامل موفقیت این مستند نشان دادن فضای نشاط بین دانش آموزان است، یکی از ظرایف این کار این بود که ضمن نقد سیستم آموزش و پرورش و نشان دادن کلاس تراز و الگو به مدیریت یک روحانی جوان، آموزش پرورش حقیقی به تصویر کشیده شده است و اگر تمام کلاس های مدارس به این صورت دایر میشد آن زمان میشد نام " آموزش و پرورش" را روی آن نهاد. 

بطحایی خاطر نشان کرد: حرف آخر همین حرفی است که شما در این فیلم به آن اشاره کردید؛ مدرسه ما مدرسه زندگی نیست. بچه ها ذوقی به مدرسه رفتن ندارند. شکستن قالبهای فکری معلمانی که در گذشته متوقف شده اند از مشکلترین کارهای امروز وزارت آموزش و پرورش است که امثال این فیلم ما را در این امر بسیار کمک میکنند.

همچنین سید محمد بطحائی برای اکران این مستند برای سمینار معاونین پرورشی کشور دستورات لازم را صادر نموده و گفتند در انتهای نمایش این فیلم برای معاونین پرورشی باید از آنها امتحان هم گرفته شود  تا آن را با دقت ملاحظه کرده باشند. 

در پایان حجت الاسلام منیری کارگردان مستند گفت: هنوز امید به باز بودن راه تربیت از طریق مدارس وجود دارد و انشالله با پیگیری مدیران مدارس و باز کردن فضای تربیتی برای دانش آموزان به این امر کمک بسزائی خواهد شد.