پخش زوایای جدیدی از زندگی امام موسی‌صدر

پخش زوایای جدیدی از زندگی امام موسی‌صدر
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مستند «هشت بهانه کوچک برای یادآوری» یکی از تازه‌ترین مستندهای سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که زیر نظر خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است. بنا به اعلام امیرپژمان حبیبیان تهیه کننده مستند «هشت بهانه کوچک برای یادآوری» این مستند مراحل پایانی تدوین را طی می‌کند و به زودی از شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران به نمایش درخواهد آمد.

حبیبیان که شناساندن جایگاه، سیره و اهداف امام موسی صدر را انگیزه ساخت این مستند قلمداد نمود، در مورد چگونگی کلید خوردن این پروژه گفت: «اوسط مرداد سال گذشته تصمیم گرفتیم فیلمی با محوریت پیگیری پرونده امام موسی صدر بسازیم تا در سالروز ربوده شدن امام صدر توسط قذافی یعنی نهم شهریور، منتشر کنیم. با این حال به علت پیچیدگی‌های غیرقابل پیش‌بینی پرونده که نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی برای پژوهش داشت، قرار بر این شد که با افزایش سطح کیفی، فیلم مستندی در معرفی امام صدر برای قشرهایی که کمتر ایشان را می‌شناسند، بسازیم چراکه کمبود وقت و امکانات باعث شده بود نسخه اولیه مستند نتواند توقعات ما را برآورده کند. از همین رو از انتشار آن نسخه پرهیز کردیم و بعد از یک وقفه یک ماهه، مجدد کار را شروع کردیم.

 

تهیه‌کننده مستند «هشت بهانه کوچک برای یادآوری» شیوه روایت این مستند را صورت اپیزودیک خواند و گفت: مبنای کار را بر مواد آرشیوی به جا مانده از زمان حضور امام موسی صدر در لبنان قرار دادیم و چند عکس و فیلم و فایل صوتی را انتخاب کردیم و کار به هشت اپیزود تقسیم شد و هر اپیزود با یک عکس یا فیلم و یا فایل صوتی داستانی از زندگی امام موسی صدر را برای مخاطبین روایت می‌کرد و علت نام‌گذاری این مستند به «هشت بهانه کوچک برای یادآوری» نیز همین موضوع است.

 

این تهیه کننده تلویزیون، ساخت مستندهایی اینچنینی را نیازی مهم در کشور دانست و افزود: پرداختن به سیره امام موسی صدر و پیگیری سرنوشت ایشان، از ضروری‌ترین مسائل حال حاضر جمهوری اسلامی ایران است. پایه مقاومت اسلامی که امروز نتایج درخشان آن را در مقابله با اسراییل و جبهه استکبار در منطقه مشاهده می‌کنیم، توسط امام موسی‌صدر بنا گذاشته شد. شیوه‌ای که ایشان شیعیان مظلوم لبنان را از حضیض به اوج رسانید از نمونه‌های درخشان مدیریت جهادی است و تحلیل این روش‌ها و پیاده‌سازی آن‌ها در جامعه ما می‌تواند بسیاری از مشکلات امروز ما را حل کند.

 

حبیبیان به ساخت مستند در خصوص امام صدر در تلویزیون‌های کشورهای متحجر عربی اشاره کرد و گفت: در مورد پیگیری وضعیت امام صدر تا به حال دو مستند توسط تلویزیونهای عربی ساخته شده که متأسفانه هیچکدام به اطلاعات درست دسترسی نداشته‌اند و با خانواده امام صدر و مرتبطین با پرونده هم تعامل نکرده‌اند. به نظر لازم است مستندهایی شبیه به «جستجوی حقیقت» که در مورد چهار دیپلمات مفقود در لبنان ساخته شده است در مورد مفقود شدن امام موسی‌صدر نیز ساخته شود، تا شاید بتواند موجی را برای رسیدگی عمیق‌تر و دقیق‌تر به این پرونده فراهم کند.

 

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا در تحقیقاتتان به نتایج متقنی مبنی بر زنده بودن امام موسی صدر دست یافته‌اید، مهم‌ترین دلیل آن را عدم وجود هیچ شاهدی مبنی بر فوت ایشان دانست و گفت: مهم‌ترین مرجعی که باید در مورد پیگیری از آن‌ها اطلاعات گرفت خانواده امام و همراهانشان هستند، مطابق اطلاعات من تا کنون دلیل متقنی برای شهادت یا فوت ایشان به دست نیامده و در عوض شواهد بسیاری برای زنده بودن ایشان وجود دارد. بعد از سقوط قذافی، در سفر هیات تحقیق و دیدار با مسولان وقت، داده‌هایی در اختیارشان قرار گرفت که سناریوهای متعدد طرح شده ازسوی قذافی و دیگران مبنی بر خروج امام از لیبی یا شهادت ایشان را قاطعانه رد می‌کرد.

 

امیرپژمان حبیبیان ساخت مستندی جامع در مورد زندگی امام موسی‌صدر برای پوشش تمام ابعاد شخصیتی ایشان را آرزوی خود دانست و گفت: آرزو دارم روزی شرایطی فراهم شود که بتوانم فیلمی جامع درباره امام موسی‌صدر و پرونده پیگیری سرنوشت ایشان با لحاظ کردن همه جنبه‌ها بسازم. فیلمی که شاید ادای دینی کوچک به این شخصیت بزرگ و گامی در جهت شکستن این سکوت طولانی در مورد سرنوشت او باشد.

 

این تهیه‌کننده تلویزیون در پایان به تشکر از دست‌اندرکاران مستند «هشت بهانه کوچک برای یادآوری» پرداخت و گفت: تمام دوستانی که در این کار با ما همکاری کردند از جان و دل مایه گذاشتند و جا دارد از آنها تقدیر و تشکر کنم. از خانم حورا صدر دختر بزرگوار امام موسی صدر و موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی‌صدر، محمد سمیع‌پور کارگردان مستند، دکتر مهدی شاکری و سعید اشیری مشاوران پروژه و همچنین رضا کریمی، محمدعلی توکلی و علی نعمت‌اللهی که در تمام مراحل با ما همراه بودند، متشکرم. در انتها نیز به دوستان خانه مستند انقلاب اسلامی که زمینه‌ساز به سرانجام رسیدن این پروژه شدند، خدا قوت می‌گویم.

 

گفتنی است مستند «هشت بهانه کوچک برای یادآوری» از تازه‌ترین محصولات سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت خانه مستند انقلاب اسلامی مراحل پایانی تولید را طی می‌کند و به زودی از شبکه‌های مختلف سیما پخش خواهد شد.