کسانی که به بچه‌های جنگ بدی کنند، به بدترین شکل بدی خواهند دید

کسانی که به بچه‌های جنگ بدی کنند، به بدترین شکل بدی خواهند دید
گفتگوی رضا ایرانمنش در مورد موشن گرافیک خونین شهر

همزمان با پخش موشن گرافیک «خونین شهر» که به همت خانه طراحان انقلاب اسلامی و به مناسبت سالروز حماسه آزادسازی فتح خرمشهر تولید شده، رضا ایرانمنش بازیگر سینمای دفاع مقدس درباره خاطرات خود از این حماسه در گفتگویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا اظهار داشت: تمام آن دوران برای من خاطره است و اگر یک نقطه طلایی در زندگی من وجود داشته باشد آن هم حضور در دفاع مقدس است. جا دارد از عزیزان ستاد جنگ های نامنظم از جمله شهید چمران و شهید رستمی یاد کنم. من حس میکردم در 8 سال خیلی سختی کشیدیم وقتی سریالی با این نام را آغاز کردم که «مردان اسمانی» نام دارد و وقتی پیرامون این وضعیت تحقیق کردم دیدم مشکلات و معضلات ستاد جنگ های نامنظم را مطالعه کردم به این نتیجه رسیدم که انها در چه شرایطی ایستادگی کردند.

 

ایرانمنش ابراز داشت: صدام با یک عزم بزرگ به ایران حمله کرد ولی ما خیانت بنی صدر را برای مردم ایران باز نکردیم. اما وقتی من خودم تحقیق کردم به این نتیجه رسیدم که بنی صدر گفته بود زمین بدهیم زمان بگیریم که از طرفی با تدبیر و تمهید درستی از سوی دکتر چمران و از جان گذشتگی نیروهای تحت امر او باعث شد تا این اتفاق رخ ندهد.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به نقش مردم در حماسه خرمشهر ادامه داد: خیلی ها در روزهای ابتدایی خانه های خود را ترک نکردند و ما مدیون همان مردم مرزنشین هستیم و همه آنها به نوعی نقش مثمر ثمر خود را به شایستگی ایفا کردند. یکی از زیباترین صحنه هایی که به نظرم بعد از انقلاب پیش آمد تصویر نماز جماعت بعد از آزادسازی خرمشهر در مسجد جامع این شهر است.

 

ایرانمنش با اشاره به عدم پرداختن به موضوع حماسه خرمشهر در عرصه سینما و تلویزیون گفت: در بحث سینما و تلویزیون به خرمشهر پرداخته نشده که من برای این موضوع دلیل دارم. یکی از علت های آن این است که ما پس از جنگ شهر خرمشهر را بازسازی کردیم در صورتی که میتوانستیم این شهر را به یک موزه حماسی تاریخی تبدیل کنیم و اصلا احتیاجی به بازسازی بناهای آن دوران نبود. اگر این اتفاق نمی افتاد و خرمشهر بازسازی نمی شد این شهر تا همین الان برای فیلمسازان جذابیت داشت.

 

ایرانمنش درباره میزان توجه سینما به سوژه های درام دفاع مقدس تاکید کرد: هنوز ناگفته های جنگ زیادی از جنگ داریم که حاتمی کیاها باید درباره آنها فیلم بسازند؛ اما متاسفانه در حال حاضر سینما به سمت و سویی می‌رود که این مسیر اشتباه است.

 

بازیگر فیلم «سجاده آتش» در پایان تصریح کرد: نباید فقط به امید این باشیم که 3 خرداد برسد و ما به یاد این حماسه بیافتیم. باید هر روز سال بزرگداشت 8 سال دفاع مقدس را داشته باشیم و امیدوارم این هر چه سریع تر اتفاق بیفتد. واقعیت این است که خجالت می کشم که یک جانباز در شبکه «من و تو» کارت جانبازی خود را نشان دهد و بگوید پول برای تهیه دارو ندارم! کسانی که به بچه های جنگ بدی کنند به بدترین شکل بدی خواهند دید.