گردهمایی هنرمندان برای «احمد شاملوی حزب الله»!

گردهمایی هنرمندان برای «احمد شاملوی حزب الله»!
به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، ‌سی و دومین آیین «شب شاعر» پاسداشت مقام ادبی و هنری حمیدرضا شکارسری عصر امروز دوشنبه 27 دی ماه با حضور چهره‌های سرشناس فرهنگی و هری در نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

در این مراسم که از ساعت 15:30 و با حضور چهره‌های سرشناس و علاقمندان به استاد شکارسری برگزار شد در ابتدا سعید بیابانکی که اجرای برنامه را بر عهده داشت، ژس از اشاره به سالروز درگذشت استاد مشفق کاشانی و طلب مغفرت برای این شاعر فقید،‌ سابقه دوستی با شکارسری را دیرینه و مربوط به بیش از 30 سال قبل دانست و گفت: سالها بود که به شکارسری ارادت داشتم ولی نمی‌توانستم او را ببینم و تقریبا 5-6 سال طول کشید تا بتوانم برای نخستین بار با او ملاقات کنم. و حالا حدود سه دهه گذشته و این دوستی که آن روز آغاز شد همچنان ادامه دارد.

بیابانکی با اشاره به وجه ادبی و شاعری شکارسری گفت: شکارسری هم خوب سعر می‌گوید، هم خوب نقد می‌کند و هم معلم خوبی است. چنان که با همین تعلیمات بسیاری را به شعر علاقمند کرده و خیلی‌ها را شاعر کرد. 

سپس محمود اکرامی به جایگاه رفت و درباره شخصیت ادبی و هنری شکارسری گفت: شکارسری ایدبی بود که هیچگاه عقب ننشست بلکه مانند مهاجمان در بازی فوتبال، همیشه جلو می‌رود، اتفاقا خوب هم جلو می‌رود و موفق بود. او آتش نبود که به سرعت شعله بکشد و به سرعت خاموش شود. از طرفی کند و ساکن هم نبود و معلمی بود که با تعلیماتش آدم‌های بزرگی را به عرصه ادبی کشور معرفی کرد.

شاعر کشورمان بعد از قرائت متنی ادبی درباره شکارسری، خاطر نشان کرد: او «اقتصاد ادبی» را می‌داند. چرا که ادبیات هم مانند اقتصاد قواعدی دارد و باید بدانی که چه وقت و به نوع هزینه کنی تا حداکثر سود و بهره وری را کسب کنی. با این نگاه همیشه ایجاز جواب نمی‌دهد،‌گاهی باید مبسوط توضیح داد تا بیان شایسته و کاملی از مفهوم به دست آید. با این نگاه شکارسری مشرف به قواعد اقتصاد ادبی است و می‌داند که چگونه در بهینه ترین نحو ممکن مطلب را بیان کند. مثلا او می‌داند چگونه می‌شود در کوتاه ترین شکل ممکن،‌مظلومیت حضرت فاطمه زهرا را در شعری بیان کند و در ای نامر هم کاملا موفق بوده است.

بعد از اکرامی، ‌سید اکبر میری برای صخبت درباره شکارسری ژشت تریبون قرار گرفت و با یادداشت خود درباره شکاسری را خواند که این متن کامل این یادداشت بزودی منتشر می‌شود

هم چنین علی محمد مودب، ‌مدیر موسسه شهرستان ادب درباره شکارسری گفت: بسیاری از شاعران امروز کشورمان در شروع یا ادامه کار خود مدیون شکارسری هستند. بسیاری هستند که گمان نمی‌کردند شاعری در زندگی شان صورت جدی به خود بگیرد، ولی با تشویق‌ها و راهنمایی‌های مکرر شکارسری شعر برایشان جدی ش و امروزه شاعران جدی ای هستند. و این چنین شکارسری نسلی را در ادبیات معاصر تربیت کرده است.

مودب ادامه داد: منتقد خوب اثر زیادی در بهبود کار یک شاعر دارد. ممکن است یک آفرینش ادبی در ابتدا در میان مردم یا رسانه‌ها واکنش مثبتی نیابد،‌ولی این منتقد است که با بسط ان اثر می‌تواند راه را برای شناخت ارزش‌های آن اثر باز کند و این باعث رشد و بهبود کار شعرا می‌شود. از این منظر هم شکارسری همواره منتقد دقیق بوده و او بوده که در بسیاری از موارد راه را باز کرده است.

مودب در ادامه افزود: نوگرایان شهید شعر هستند. چه آن که بعد از انقلاب اسلامی،‌قالب‌هایی بیشتر فرصت هور و بروز یافت که سنتی بود و قالب‌های نو در اکثر مواقع مهجور ماند. و در این میان نسلی از شعرای انقلاب بودند که بر خلاف قاطبه ایشان،‌ قالب‌های نو را رها نکردند و به مرور توانستند آن را به جامعه ادبی بعد از انقلاب بقبولانند. بدون شک یکی از مهم ترین کسانی که اینچنین در حوزه قالب‌های نو کوشیده، شکاسری بوده است.

مسئول انتشارات شهرستان ادب در پایان خاطرنشان کرد: دلیل حضورم در این محفل این است که من خود را به شکارسری بدهمکار می‌دانم و اینجا آمده ام تا کمی ادای دین کنم.

پس از مودب، نوبت به پرویز بیگی حبیب آبادی رسید که درباره شکارسری گفت: او سالهاست که توانسته جلسات نقد را مدیریت کند و استمرار این موضوع در این سالها مسئله بسیار مشکل و البته با ارزش است. 

مدیر انتشارات فصل پنجم ادامه داد: شکارسری معلم بزرگی است و شاعران بسیاری را هم تربیت کرده است. او بسیاری از جوانان این عرصه را نیز به شدت تشویق می‌کند و به عنوان نمونه سالها پیش، آقای شکارسری و اصرار و تشویق ایشان بود که باعث شد من کتاب شعر خود را منتشر کنم. لذا وقتی مجموعی نگاه می‌کنیم متوجه تاثیر وافر او می‌شویم بر ادبیات معاصر. ان هم بدون اینکه در جریان و رسته و گروه و باندهایی باشد که امروزه در دنیای ادبیات کشورمان مرسوم شده است. 

دکتر محمدرضا ترکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز تجلیل از شکارسری را یک امر لازم دانسته و گفت: او در توانایی دارای دو ویژگی متناقض شاعر بودن و منتقد بودن است و همین مسئله باعث می‌شود تا او بتواند جوانان بسیاری را در فضا تربیت سازد. چرا که هم شعر جدی دارد، هم نقدهای منسجم و دقیقی از او وجود دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شکاسری یک شاعر شیعی اصیل است که همین مسئله برای عاقبت بخیر او کافی است. اشعار آیینی او در قالب آیین که از صمیم جان برخاسته من را یاد سید حسن حسینی می‌اندازد که او هم چنین مضامینی را در قالب‌های نو استخدام می‌کرد.

هم چنین مرتضی امیری اسفندقه نیز سخنران برنامه این مراسم بود که در صحبت‌هایش ضمن ابراز علاقه شدید به شکارسری گفت: هر گاه در فضای شعر و ادل دست در دستِ دانش و بینش او گذاشتم راه را گم نکردم و او را یک معلم بی ادعا ولی بسیار متخصص شناخته ام. او جمع نقیضین است و شاعری و منتقد بودن را با هم دارد که این مضوع را در مرحوم شفیعی کدکنی هم سراغ داریم. 

امیری اسفندقه افزود: درباره وجوه شخصیتی وی نیز باید بگویم که او انسانیت دارد و هر کس در کانر او باشد جز انسانیت از او چیزی نمی‌بیند. او هم صاحب قدم است و هم صاحب انوار قلم.

پس از آن نیز شعر طنزی درباره شکارسری خوانده شد که در بخشی از آن وی را «احمد شاملوی حزب الله» می خواند که این شعر مورد توجه و استقبال حضار نیز قرار گرفت.

محمدمهدی سیار نیز درباره شخصیت شکارسری خاطرنشان کرد: در حالی که در بسیاری از مواقع نیروهای ارزشی و انقلابی موقعیت قالب‌های نوی ادبی ررا خالی کذاشته ایم و این قالب را بیشتر در فضاهای منورالفکری سراغ داریم، اما کسانی مثل شکارسری با حضور در این جبهه نگذاشتند تا چراغ این قالب‌ها در میان حزب اللهی‌ها خاموش شود. او موقعیت دوگانه ای از نقد و شعر دارد که اگر بخواهیم آن را تحلیل کنیم می‌بینیم این موقعیت تناقض آمیز نمونه ای موقعیت تناقض آمیزی است که امروزه در سطح جامعه نیز می‌توانیم آن را مشاهده کنیم. و شاعر کسی است که از بطن جامعه در آید، نماینده جامعه انها باشد، نماینده جامعه آنها باشد، همان قدر زلال و شفاف.

علیرضا قزوه که آخرین سخنران این مراسم بود هم با اشاره به استمرار شکارسری بر شعر گفت: استمرار شاعری نکته‌ای است که در مورد آقای شکارسری باید عنوان کرد و این در تبدیل شدن یک فرد به شاعری جدی مؤثر است. نقد نوشتن و تئوری دانستن نکته‌ مهمی است که شعرا باید به آن مسلح شوند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری حرکت منطقی و پله پله در رسیدن به قالب‌های نو ادبی از یکی از وجوه شخصیت ادبی شکارسری شمرد و گفت: اعتبار شعر سپید در نگاه مردم و مسئولین فرهنگی به اندازه شعر کلاسیک نیست و از نظر من این یک کاستی است. در کنار تمام ویژگی‌های شکارسری در شعر باید مسلمانی او را نیز یادآوری کرد و این بسیار ارزشمند است او قبله را می‌شناسد. 

در پایان این مراسم نیز با حضور همسر شهید داریوش رضایی نژاد، از همسر استاد شکارسری و زحمات وی تجلیل بعمل امده و با حضور بزرگان و چهره‌های نام آشنای ادبیات و هنر انقلابی، از مقام ادبی و سالها مجاهدت ادبی هنری استاد شکارسری تجلیل بعمل آمد.

گفتنی است این سی و دومین شب شاعر سازمان اوج بود و قرار است مراسم بعدی روز 10 بهمن برگزار شود.