گزارش بیست و دومین «شب شاعر» سازمان اوج

گزارش بیست و دومین «شب شاعر» سازمان اوج
گزارش بیست و دومین «شب شاعر» سازمان اوج:

دیشب، شب عباسعلی براتی‌پور بود...

به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، بیست و دومین مراسم «شب شاعر» و پاسداشت یک عمر فعالیت ادبی استاد عباسعلی براتی‌پور عصر روز گذشته با حضور بسیاری از چهره های نام آشنای عرصه فرهنگ و هنر کشورمان در نخلستان سازمان اوج برگزار شد.

یاور همدانی: نکوداشت براتی پور، تکریم ادب فارسی است

یاور همدانی در ابتدای این مراسم گفت: ‌پاسداشت برای براتی‌پور در واقع تکریم ادب فارسی است، چرا که او دارای آثاری است که ارزش انها بر کسی پوشیده نیست. شعر و شاعر فرزند زبان است و بدیهی است که هر دوره زبان خاص خود را می‌طلبد و براتی‌پور در آثارش به این مسئله توجه داشته است.

همدانی هم چنین برگزاری چنین محفل‌های ادبی را مهم برشمرد و گفت: اساتید شاعر و شعر در کشور ما صاحب حق در اثر گذاری فرهنگ هستند.

خاطره حجت الاسلام و المسلمین زائری از نخستین دیدار با براتی پور

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری ضمن بیان این نکته که «این محفل باید به طور قطع به ایستگاه تجلیل از استاد براتی‌پور می‌رسید. چرا که ایشان حق پدری برای شاعران معاصر دارند.» درباره نخستین دیدارش با براتی‌پور گفت:‌ 26 ساله بودم که در جلسه شعر حوزه هنری شرکت می‌کردم و ایشان مدیریت آن جلسه را بر عهده داشتند و ایشان از همه می‌خواستند تا خود را معرفی کنند. من نیز با دو بیت خود را معرفی کردم و این جرقه‌ای شد بر آشنایی من با استاد براتی‌پور. ایشان قبل از اینکه شاعر باشند معلم هستند و این ویژگی در ایشان نمود زیادی دارد. ایشان در همه سالهای اخیر نسلی از شاعران را پرورش داده است او علاوه بر جایگاه ادبی و تعهد انقلابی معلم و پدر شاعران پس از انقلاب هم هست.

مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه ادامه داد: براتی‌پور در طول همه این‌ سال‌ها با معلمی و پدری نسلی از شاعران را پرورده است او علاوه بر جایگاه ادبی و تعهد انقلابی معلم و پدر شاعران پس از انقلاب است.

حجت الاسلام زائری در پایان خاطر نشان کرد: در احادیث هم به این مهم اشاره شده و همراهی سالیان سال استاد براتی‌پور در محافل و حلقه‌های شعر موجب شور و نشاط و اثرگذاری این محافل ادبی و توسعه روابط اجتماعی ادبا و شعرا شدند.

پارسی نژاد: دلسوزی و صمیمیت، مهم ترین ویژگیهای براتی‌پور است.

در ادامه کامران پارسی نژاد، نویسنده و منتقد ادبی نیز دلسوزی و صمیمیت استاد براتی‌پور را ویژگی بارز وی برشمرد و گفت: تخصص من ادبیات داستانی است اما برگزاری این محفل را مغتنم می‌دانم و امیدوارم این مسیر در سایر رشته‌های هنری و ادبی نیز ادامه یابد.

وی گفت: شخصیت شاعر معمولا همچون نویسنده که ردپای خود را برجای می‌گذارد نیز به نحوی ملموس تر است و شاعران کاملا باورهای خود را در اشعارشان بروز می‌دهند و احساس درونی شان را نشان داده و با قلم جاری می‌کنند.

پارسی نژاد همچنین گفت: استاد براتی‌پور شامل تمامی دغدغه‌های ایشان است و تمام اساتید شاعر کشورمان در اشعار خود بیانی دارند که مخاطب با آن واژگان ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و چه بسا هنجار شکنی‌ها در عرصه شعر دلنگرانی‌های شاعران را نشان می‌دهد و شاعر در اثر خود به واقع خودش است.

نویسنده کتاب «خورشید می‌ماند» افزود: هر چه شعر و شاعری به روزتر باشد آنها به رسالت خود بهتر عمل کردند و استاد براتی‌پور در اشعار خود به عینه موارد مهم تاریخ معاصر و مسایل جامعه را به تصویر می‌کشند.

رضا اسماعیلی: انقلاب اسلامی تحول شگرفی در ادبیات ایران به وجود آورد.

رضا اسماعیلی شاعر و منتقد ادبی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به تهمت ناروایی که به ادبیات انقلاب اسلامی زده می‌شود، گفت: یکی از تهمت‌هایی که به شعر انقلاب اسلامی زده می‌شود مسئله بازگشت ادبی است. این مسئله بیشتر از سوی مخالفان انقلاب دامن زده می‌شود و شعر انقلاب اسلامی را بازگشت ادبی دوم می‌نامیدند.

اسماعیلی تصریح کرد: انقلاب اسلامی موجب یک تجدید حیات در همه زمینه‌ها شده بود و در حوزه شعر نیز این مسئله اتفاق افتاد. شاعران انقلاب اسلامی با هوشمندی و درایت به سنت بازگشتند اما آن را روزآمد کرده و سنت‌های گذشته را بازسازی کردند.

این شاعر و منتقد ادبی با بیان اینکه یکی از تهمت‌هایی که به شعر انقلاب اسلامی زده می‌شود مسئله بازگشت ادبی است، تصریح کرد: این مسئله بیشتر از سوی مخالفان انقلاب دامن زده می‌شود و شعر انقلاب اسلامی را بازگشت ادبی دوم می‌نامیدند. درحالی که انقلاب اسلامی موجب تجدید حیات در همه زمینه‌ها شد. و به نوعی شاهد رنسانس در شعر و ادبیات کشورمان بعد از انقلاب بوده ایم.

او ادامه داد: در حوزه شعر هم شاعران انقلاب اسلامی با هوشمندی و درایت به سنت بازگشته اند اما آن را روزآمد کرده و سنت‌های گذشته را بازسازی کرده اند. آقای براتی‌پور هم از شاعران نسل اول انقلاب است که با سایر شاعران دیگر هسته اولیه شعر انقلاب را شکل دادند پس اگر شعر انقلاب را به یک شجره طیبه تشبیه کنیم می‌توانیم بگویم بیشتر شاعران هر کدامشان به بالندگی شعر انقلاب کمک کرده‌اند.

این شاعر در ادامه با اشاره به شخصیت براتی‌پور گفت: براتی‌پور از شاعران نسل اول انقلاب است که همراه با سایر شاعران مانند مرحوم صفارزاده، مرحوم سیدحسن حسینی و ... هسته اولیه شعر انقلاب را شکل و در واقع مکتب شعر انقلاب توسط یک گروه از شاعران رقم زده شده است.

او اضافه کرد: شعر براتی‌پور کمتر دچار تلاطم‌های فرمی و زبانی شده و بیشتر به آموزه‌های شعر سنتی توجه دارد. لهجه انتقادی و اعتراضی در شعرای پس از انقلاب برجسته است که در شعر براتی‌پور هم رگه‌هایی از این اعتراض دیده می‌شود.

وی ادامه داد: شاعران انقلاب اسلامی به سنت توجه داشتند و در طول چهار دهه گذشته انقلاب شاعران با استفاده از ظرفیت‌های شعر نیمایی و تلفیق سنت و مدرنیته باعث تجدید حیات قالب‌های ادبی شدند. و در واقع بازگشت ادبی به شعر انقلاب ظلم است و نشانه‌های شعر انقلاب اسلامی رسیدن به جایگاه مطلوبی در عرصه معاصر است.

اسماعیلی که براتی را هم وزن شاعرانی چون مرحوم طاهره صفارزاده دانست و افزود: آغاز شعر انقلابی بر مبنای استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و از 15 خرداد 1342 قابل توجه است و اکثر شاعران انقلاب اسلامی در مکتب انقلاب به بالندگی رسیدند.

رسولی: باید برای اتکریم شاعران در زمان حیات شان اهتمام جدی داشته باشیم.

در ادامه این نشست نوبت به رضا رسولی رسید که درباره براتی‌پور سخن بگوید. او نیز که یکی از اعضای انجمن قلم است، گفت: واقعیت تلخ جامعه ما این است که ادبیات داستانی نتوانسته دین خود را به شعر ادا کند در حالی که پیشینه فرهنگی ما شعر است. البته نویسندگانی که می‌خواهند دست به نوشتند در حوزه شعر بزنند نباید فقط به شاعران کلاسیک محدود شوند و باید به شاعران معاصر به خصوص شاعران انقلاب اسلامی نیز توجه کنند.

رسولی ادامه داد: زندگی نامه شاعران را در زمان حیات به ویژه در حوزه شاعران انقلاب باید اهتمام جدی داشته باشیم به ویژه که استاد براتی‌پور از نیروهای نظامی کشور در زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بودند و در عرصه فرهنگ نیز سالها در محضر رهبر انقلاب و جلسات شعر در حضور رهبری مسئولیت این جلسات را بر عهده داشتند و از آغاز انقلاب نیز آموزش و تربیت شعرای انقلابی را بر عهده داشتند.

وی با بیان خاطره ای از همسفری با استاد براتی‌پور گفت: در راستای توسعه شعر انقلابی به سوریه و لبنان سفر کردیم و از تمام هنرمندان کمک می‌گرفتیم و در یک سفر به سمت دمشق که از مرز لبنان عبور کردیم، شب هنگام که به بیروت رسیدیم و کمی دچار مشکل راه و آدرس یابی شدیم یکی از شاعران همسفر ما خسته شده بود اما استاد همچون همیشه خوش اخلاق، خوش خنده و صبور بود.

شرف شاهی: نکاتی مدیریت جلسات نقد شعر حوزه هنری توسط براتی‌پور

آخرین سخنران مراسم نیز کامران شرف‌شاهی بود که تصریح کرد:‌ براتی‌پور در چند دهه اخیر در چند حوزه فعال بوده است روزنامه‌نگاری، ‌داوری، تدریس،‌تألیف و... از جمله فعالیت‌هایی بوده که انجام داده است بعد از درگذشت مرحوم اوستا در جلسات شعر حوزه هنری هرج و مرجی ایجاد شد و برخی شاعران جوان بی‌پروا به نقد شاعران جوان می‌پرداختند در چنین اوضاعی استاد براتی‌پور اداره جلسات شعر حوزه را بر عهده گرفتند و این جلسات به یک آرامشی رسید و از زیر دست او ستاره‌های آینده شعر به درخشش رسیدند. در جلسات شعری حوزه به نحوی بی رحمانه به نقد شاعران جوان می‌تاختند و استاد علی معلم دامغانی گفتند که اگر این جوانان تاب این برخوردها را داشته باشند شعر انقلاب به ثمر می‌نشیند و با مدیریت استاد براتی‌پور سامان و قدرت گرفت.

وی به مقوله شعرهای منتشر نشده شاعران پرداخت و تصریح کرد: نهادها لازم است شرایطی فراهم کنند که آثار منتشر نشده شاعران پیشکسوت فراهم شود چه بسا این خطری است که جامعه ادبی ما را تهدید می‌کند و امیدوارم طرح این مسأله موجب توجه به نشر آثار شاعران بزرگ کشور در تمام عرصه‌ها شود.

براتی پور: هیچوقت از آموختن و آموزش دریغ نکرده ام

در ادامه این مراسم عباسعلی براتی‌پور که با تشویق ممتد حضار روی صحنه حاضر شد، در مراسم نکوداشت خودش گفت:‌ هیچ وقت از تلاش فروگذار نکردم چه آن زمان که در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بودم و چه بعد از آن. همچنین هیچ وقت از آموختن و آموزش فروگذار نکرده‌ام و در طول ۲۶ سال اداره جلسات شعر حوزه هنری دوستان بسیاری پیدا کردم. حدود 21 سال صفحه ادبی روزنامه رسالت را داشتم و برای حمایت از شاعران جوان اشعار آنها را در آن صفحه به چاپ می‌رساندم.

وی افزود: از دهه ۶۰ در قالب اردوهای دانش‌آموزی با آموزش و پرورش همکاری کردم در این اردوها به دانش‌آموزان شعر یاد می‌دادیم و امروز بسیاری از آن دانش‌آموزان معلم ادبیات شده‌اند من همیشه سعی کردم از امکانات استفاده کنم تا به پیشرفت ادبی کشور کمک کرده باشم.

این شاعر انقلابی کشورمان خاطر نشان کرد: باید از تمام امکانات کشور برای پیشرفت ادبی و شعر مملکت کمک گرفت.

همسر براتی پور: از حاج آقا ممنونم!

در پایان این مراسم از همسر استاد براتی‌پور از سوی سازمان هنری رسانه‌ای اوج تجلیل به عمل آمد و او ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: ‌از حاج‌آقا (عباسعلی براتی‌پور) هم ممنونم.

در این مراسم سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سازمان بسیج هنرمندان، حوزه هنری، انجمن قلم و شیرینعلی گلمرادی از عباسعلی براتی‌پور تقدیر به عمل آوردند.

گفتنی است در بیست و دومین مراسم «شب شاعر» که در نخلستان سازمان اوج برگزار شد هنرمندان و چهره‌های شاخصی نظیر محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، دکتر منتظری مسئول بسیج هنرمندان، فاضل نظری، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، علیرضا قزوه، حسین قرایی، سید ناصر هاشم زاده، محمدعلی گودینی و شمار زیادی از هنردوستان و اهالی فرهنگ و ادبیات عصر دیروز در نخلستان سازمان اوج برگزار شد.